Megjelenik a P0138 hibakód és világít a motorellenőrző lámpa - mit jelent ez?
Az OBD/EOBD-rendszer azt érzékelte, hogy a hátsó oxigénérzékelő (1. sor, 2. érzékelő) feszültsége túl magas. Ez a DTC P0138 a katalizátor mögött elhelyezkedő hátsó O2-érzékelő vagy annak áramköre hibáját jelzi. A hibakód különböző gyártóknál fordulhat elő, és a kipufogógáz-tisztító rendszert és a motorvezérlő egységet érinti.
Milyen okai lehetnek ennek a hibakódnak?
- Hátsó oxigénszenzor (1. bank, 2. érzékelő) meghibásodása.
- Sérült vagy korrodált kábelcsatlakozások az O2-érzékelőhöz
- Rövidzárlat az érzékelő vezetékében
- Hibás motorvezérlő egység (ECU)
- Szennyezett vagy szennyezett oxigénérzékelő
- Szivárgás a kipufogórendszerben az érzékelő előtt
- Helytelen üzemanyag-levegő keverék
- Hibás katalizátor
Milyen tünetek jelentkeznek a P0138-as hibakóddal párhuzamosan?
- Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás: A jármű a szokásosnál több üzemanyagot fogyaszt a hibás keverékszabályozás miatt.
- Rossz kipufogógáz-kibocsátási értékek: A kipufogógáz-kibocsátási vizsgálat során megnövekedett károsanyag-kibocsátási értékeket észlel.
- Instabil üresjárat: A motor alapjáraton egyenetlenül vagy durván jár.
- Teljesítményveszteség: A motor teljesítményének észrevehető csökkenése, különösen magasabb fordulatszámon.
- Rángatás gyorsításkor: A jármű rángatózik vagy akadozik gyorsítás közben.
Milyen tünetek jelentkeznek a P0138-as hibakóddal párhuzamosan?
- Mindenekelőtt alapos diagnózist kell végezni a pontos ok megállapításához.
- Cserélje ki az oxigénérzékelőt: Cserélje ki a meghibásodott hátsó O2-érzékelőt (1. sor, 2. érzékelő) egy új eredeti alkatrészre, a megfelelő meghúzási nyomatékok betartásával.
- Javítsa meg a kábelköteget: Keresse meg az oxigénérzékelőhöz vezető sérült vagy korrodált kábeleket, javítsa meg a leszakadt részeket, vagy cserélje ki a teljes kábelköteget.
- Tisztítsa meg a csatlakozókat: Távolítsa el az O2-érzékelő összes csatlakozóját, tisztítsa meg érintkezési spray-vel, és a laza érintkezők kiküszöbölése érdekében csatlakoztassa újra erősen.
- Tömítse le a kipufogórendszert: Javítsa ki a kipufogórendszerben az érzékelő előtt lévő szivárgásokat új tömítésekkel vagy hegesztéssel.
- Ellenőrizze a motorvezérlő egységet: Vizsgálja meg az ECU-t, hogy nincs-e benne hiba, és szükség esetén javíttassa meg vagy cseréltesse ki.
- Tisztítsa meg az üzemanyagrendszert: Végezze el az üzemanyagrendszer szakszerű tisztítását az érzékelőt érintő szennyeződések eltávolítása érdekében.
GYIK - Gyakran ismételt kérdések a DTC P0138-ról
Folytathatom a vezetést a P0138 hibakóddal?
Rövid távon lehet vezetni, de a P0138 hibakódot a lehető leghamarabb ki kell javítani. A meghibásodott oxigénszenzor megnövekedett üzemanyag-fogyasztáshoz és rosszabb kipufogógáz-értékekhez vezet, ami hosszú távon károsíthatja a katalizátort.
Mennyibe kerül a P0138-as hibakód javítása?
A költségek az októl függően változnak: egy új oxigénszenzor 80-200 euróba kerül, a munkadíj pedig 50-100 euró körül mozog. Ha kábelproblémák vannak, további 100-300 euró is felmerülhet a javításért.
Hogyan tudom magam diagnosztizálni a DTC P0138 jelzést?
A kódot egy OBD-szkennerrel kiolvashatja és törölheti. Szemrevételezéssel ellenőrizze a hátsó O2-érzékelőhöz vezető kábelek sérülését. A pontos feszültségméréshez azonban professzionális diagnosztikai berendezésre van szükség.
Okozhatja a P0138 kódot a hibás katalizátor?
Igen, a hibás katalizátor közvetve kiválthatja a P0138-as hibakódot, mivel megváltoztatja a kipufogógáz összetételét, és így helytelen jeleket küld az utólagos oxigénérzékelőnek.
Milyen gyakran kell cserélni az oxigénérzékelőt?
Az oxigénérzékelők élettartama körülbelül 100 000-150 000 kilométer. Idősebb vagy rossz üzemanyagminőségű járműveknél korábbi cserére lehet szükség.
A P0138-as hibakód automatikusan eltűnik a javítás után?
Nem, az EOBD kódot a javítás után diagnosztikai eszközzel törölni kell. Ezt követően több vezetési ciklust kell teljesítenie, hogy a rendszer felismerje a javítást.