Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Mikor kell kicserélni a féktárcsákat?
Az első féktárcsák élettartama átlagosan 50-70 000 km, a hátsó féktárcsáké pedig 70-100 000 km. Ugyanakkor előfordul, hogy a csere korábban válik szükségessé. Új féktárcsákat kell felszerelni, ha azok a minimális vastagságra kopnak az autó szervizkönyvében meghatározottak alapján. Javasolt 10 000 km-enként tolómérővel megmérni a féktárcsák vastagságát. A repedések és forgácsok, az egyenetlen kopás és görbület is azt jelzi, hogy cserére van szükség.
A féktárcsa kopásának ellenőrzése a következő lépésekből áll:
Vannak nem közvetlen jelek is, amelyekből következtethet arra, hogy a féktárcsák ellenőrzésére vagy cseréjére van szükség. Ha például a fékezés során imbolygást, csiszolódást, zörgést vagy rezgést érez, ez azt jelezheti, hogy az alkatrészek elgörbültek. Ebben az esetben további mérésekre lehet szükség, például egy számlapos kijelzővel rendelkező műszer segítségével. A mérések előtt gondosan tisztítsa meg a kerékagyat és a féktárcsát. Szerelje fel állványra a műszert, és az orsóját helyezze el merőlegesen a tárcsa felületére, a szélétől körülbelül 5 mm-re. Az orsó csúcsának érintenie kell a felületet. Ezután forgassa meg a kerékagyat. A számlapos kijelző által mutatott elhajlás nem haladhatja meg a 0,06 mm-t.
A gyenge és egyenetlen fékezés, valamint a remegő fékpedál gyakran a tárcsák súrlódó felületének egyenetlen kopására utal.
Együtt kell kicserélnem a féktárcsákat és a fékbetéteket?
A féktárcsák cseréjekor ajánlott az új fékbetétek felszerelése is. A régiek kopási mintázata a régi féktárcsáknak megfelelően alakult ki. Ezért, ha ezeket a fékbetéteket újra használja,a féktárcsák idő előtti kopását és a fékteljesítmény csökkenését kockáztatja. A csere időtartama az autó kialakításától és szerelői készségeitől függ. Az új féktárcsák és fékbetétek beszerelése átlagosan 15 perc és 3 óra közötti időt igényel.
Kicserélhetek csak egy féktárcsát?
Nem, nem lehet. A féktárcsákat egy tengelyen párban kell kicserélni. Ellenkező esetben a régi alkatrész kisebb vastagsága és így a dugattyúlöketek eltérő hosszúsága miatt a fékmechanizmus nem egyszerre működik, ami azt eredményezi, hogy fékezés közben az autó nem lesz stabil.
Veszélyes kopott féktárcsákkal autózni?
Igen, elég veszélyes, ezért a kopott féktárcsákat azonnal ki kell cserélni. A túlságosan vékony féktárcsa nem tudja hatékonyan eloszlatni a hőt, ami a túlmelegedést követően megrepedhet vagy eltörhet. Emiatt a kerék megszorul, és az autó megcsúszik. Az egyenetlen kopás és a mély hornyok csökkentik a fékbetéttel az érintkezésifelületet, és így csökken a fékteljesítmény. Az elgörbülés oldalirányú kifutást okoz, ami miatt az alkatrész felülete nem egyenletesen kopik, és a fékpedál útja megnő (szivacsos pedálérzet). Ami a korróziót illeti, a féktárcsa még használható, ha ez nem jelentős, de a fékpedál vezetés közben történő teljes lenyomásával meg kell tisztítania a felületet. Ha azonban a fékteljesítmény a korrózió vagy a fékmechanizmusok nem megfelelő működése miatt jelentősen csökkent, az alkatrészeket a lehető leghamarabb cserélni kell.