Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Mikor kell kicserélni az olajszűrőt?
Az alkatrészt minden 7-10 000 megtett kilométert követően kell kicserélni. Ugyanakkor, ennek a kopó alkatrésznek az élettartama a motor állandó terhelése, a kenési rendszerben található rossz minőségű olaj vagy a rendszer tömítettségének sérülése miatt beszivárgó hűtőfolyadék miatt csökkenhet. Az alkatrész idő előtti cseréjének másik oka lehet a motor túlmelegedése, amely után a kenési rendszerben található folyadékot és magát a szűrőt is ki kell cserélni.
Az eltömődött olajszűrőnek nincs közvetett jele. Az alkatrész különleges megkerülő szeleppel van felszerelve, amely kinyílik, ha a szűrőelem eltömődött. Ez is segít az olajhiány elkerülésében. Ez azonban lehetetlenné teszi, hogy felmérjük a szűrő áteresztési kapacitását. Ezért kell betartani az autógyártó csereintervallumokra vonatkozó ajánlásait, és figyelembe kell vennie a gépkocsi használatának körülményeit.
Vegye figyelembe: Ne szereljen be új szűrőelemet, amíg nem cseréli ki a kenőanyagot, mivel az olajban található adalékok miatt az alkatrész gyorsan szennyeződik. Ugyanebből az okból ne használja a régi szűrőt sem új olajjal - az utóbbi nagyon hamar szennyezetté válhat.
Néhány esetben a szűrőház szivárgása jelzi, hogy az alkatrészt ki kell cserélni. Az olajnyomás-jelző a szokásosnál tovább világíthat az olyan autókban, amelyekben vízszintesen elhelyezett szűrő található. Ez a leeresztő-visszacsapószelep meghibásodásának következménye is lehet.
Mi történik, ha sosem cserélem ki az olajszűrőt?
Az olajszűrőben különleges megkerülő szelep található, amely megakadályozza, hogy a motor olaj nélkül maradjon. Ez a szelep kinyílik, ha elindítja a hideg motort, ha az olaj viszkozitása magas, ha rendkívül magas a nyomás a kenési rendszerben, vagy ha a szűrőelem eltömődött és az áteresztő kapacitása jelentősen csökkent. Ha hosszú ideje nem cserélte ki az olajszűrőt, a szennyezett olaj folyamatosan áramlik a motorba. A motoralkatrészeken így szén- és iszaplerakódások képződnek, az olajcsatornák eltömődnek és a dugattyú-henger csoport gyorsan kopik.
Melyek az olajszűrő csere lépései?
Először fel kell emelnie az autót, vagy aknára kell állnia vele. Húzza be a kéziféket, hogy ne mozdulhasson el. A motort kicsit fel kell melegíteni. Ezután csavarja ki az olajteknő leeresztődugóját, és ürítse ki a szennyezett olajat egy előkészített tartályba. Óvatosan járjon el: az olaj forró. Ezután attól függően, hogy a szűrő patron típusú-e, csavarja le a szűrőházat vagy vegye ki a szűrőelemet a házból. Takarja le a karosszériát egy ruhával, hogy tiszta maradjon. Kenje meg az új szűrő gumitömítését motorolajjal. Beszerelés előtt magát a szűrőt is fel kell tölteni kenőanyaggal. Ez segít megelőzni, hogy a motor a beindítást követő első másodpercekben olaj nélkül maradjon. Az új alkatrészt nyomatékkulccsal kell becsavarni. Ne húzza meg túlságosan az alkatrészt, mert a sérült o-gyűrű szivárgást okoz a beszerelési helyen.
Ezután tisztítsa meg az olajteknőt, és csavarozza be a menetes dugót egy új o-gyűrűvel. Ezután töltse be az új olajat a megfelelő szintig, indítsa be a motort, hagyja járni egy ideig. Ellenőrizze az olajszintet a nívópálcával, hogy szükség esetén töltse fel.
Javíthatja-e az olajszűrő cseréje a motor teljesítményét?
Nem. Az olaj a szűrőelem állapotától függetlenül áramlik a motorba, mivel ott a megkerülőszelep. Ha ez a szelep megszorul és a szűrő áteresztő kapacitása csökken, elképzelhető, hogy kevesebb olaj kerül a motorba, mint amennyire szükség van. Ettől kigyullad az olajnyomás-jelző, jelezve, hogy a rendszerben alacsony az olajnyomás. Ebben az esetben meg kell szüntetnie a problémát, mielőtt a motor teljesítményének csökkenését észlelné.
Különböznek az alkatrészek?
Igen, az alkatrészek mérete, áteresztő kapacitása, a szűrőelem anyag és a ház is eltérő lehet, valamint a szelepek száma és a szelepek nyitásához szükséges nyomás lehet különböző. Vannak spin-on típusú és patronos olajszűrők. Az utóbbi kevésbé káros a környezetre, mivel csak a szűrőelemet kell kicserélni, a fém részek nem szennyezik a környezetet. Győződjön meg arról, hogy a kiválasztott alkatrészek az autó kialakításának és működési feltételeinek teljes mértékben megfelelők. Ennek nem csak a beszerelés miatt fontos. Például, ha sportautóhoz megkerülő szeleppel rendelkező terméket vásárol, amely szelepe alacsony nyomáson nyílik, az olaj többnyire nem kerül szűrésre.