A P0130 hibakód akkor jelenik meg a gépkocsi műszerfalán, amikor a motorvezérlő modul (ECU, ECM vagy PCM) hibás működést észlel a fűtött oxigénérzékelő áramkörében (1. hengersor 1. érzékelő).
Az elülső fűtött oxigénérzékelő (vagy 1. érzékelő), a autó kipufogócsőnél található, és a kipufogógázokban a külső levegőhöz viszonyított oxigén mennyiségének ellenőrzését végzi. Egy zárt csőből áll, amely cirkóniumkerámiából készült, olyan anyagból, amely 1 voltos feszültséget hoz létre gazdagabb körülmények között, illetve 0 voltot soványabb körülmények között. Ez az érzékelő az általa rögzített értékeket elküldi a motorvezérlő modulnak, amely ezen adatok alapján beállítja a befecskendezési impulzus időtartamát az ideális levegő-üzemanyag arány elérése érdekében. Ha a vezérlőmodulnak küldött értékek nem felelnek meg az autó előírásainak, a műszerfalon automatikusan megjelenik a P0130-as hibakód.
A következőkben megnézzük a P0130-as hibakód lehetséges kiváltó okait, tüneteit, a lehetséges javítási műveleteket, valamint a hibakóddal kapcsolatos gyakran ismételt kérdéseket.
A P0130 hibakód megjelenésének lehetséges okai:A leggyakoribb okok, amelyekre ez a kód visszavezethető, a következők:
Ezzel a hibakóddal kapcsolatban leggyakrabban a következő tünetek észlelhetők:
Ezek a tünetek azonban más hibakódokkal együtt is jelentkezhetnek.
Javítási lehetőségek:A gépkocsiszerelő általában a következő diagnosztikai műveleteket végzi a P0xxx-es hibakód feltérképezése érdekében:
Az oxigénérzékelő cseréje az előzetes ellenőrzések elvégzése előtt nem ajánlott, mivel a P0130 hibakód oka máshol is kereshető. Az ok lehet például rövidzárlat vagy laza csatlakozó/csatlakozókapcsok.
Az ellenőrzések elvégzése után az alábbi javításokra lehet számítani:
A P0130 kód akkor lép működésbe, amikor a motorvezérlő modul (ECM) nem érzékeli megfelelőnek az oxigénérzékelő aktivitását. A motor ez esetben "dúsan jár", túl sok üzemanyagot és kevés levegőt kap, ami a szokásosnál melegebb üzemmódot eredményez.
A hibakód elsődleg okai az oxigénérzékelő korrodált vagy sérült csatlakozói vagy vezetékei, a levegő-szivárgás, a hibás oxigénérzékelő vagy a meghibásodott ECM lehetnek.
A leggyakoribb javítási műveletek közé tartozik az oxigénérzékelő javítása vagy cseréje valamint a hibás vezetékelemek és/vagy csatlakozók javítása vagy cseréje.
A hibakódot mindenképp komolyan kell venni. Magától nem javul meg. Vagy a tulajdonosnak kell elhárítania a hibát, vagy az autót minél előbb szakszervízbe kell vinni.
Ez a hibakód nem akadályozza meg a jármű működését. A leggyakoribb következmény(ek) a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás és az üzemanyag-ingadozás. Ha azonban a problémát nem oldják meg, ez a kód végül károsíthatja a katalizátort, és az autó megbukhat a károsanyag-kibocsátási teszteken.
P0130 hibakód - {Katalizátor rendszer hatékonysága a küszöbérték alatt (Bank 1)} bármelyik gépkocsinál előfordulhat, de leggyakrabban a következő gépkocsiknál fordul elő:
Ha a P0130 kód jelnik meg az autóján, győződjön meg arról, hogy a diagnosztika helyesen történt-e, és a hiba még mindig fennáll-e. Ellenőrizze a problémával kapcsolatos tüneteket, és vizsgálja meg a megoldási lehetőségeket.
Tegyen fel kérdéseket, vagy ossza meg javítási tapasztalatát az autós fórumon. Iratkozzon fel frissítésekre, így nem hagyja ki az új útmutatókat.
Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése