Mi a 4WD? Leírás és működési elv

Mi a 4WD? Leírás és működési elv

A 4WD a négykerék-meghajtású rendszerek leírására a legtöbb autógyártó által használt kifejezés. Az AWD és a 4×4 elnevezés is használatos. A 4WD gépkocsikban a motor nyomatéka egyidőben mind a négy kerékhez továbbítható. Ez segít javítani a terepjellemzőket, és az autó kezelhetőségét csúszós útfelületen. A gépkocsi kormányozhatósága is javul, így a vezető nagy sebességgel vehet be éles kanyarokat.

A 4WD működése

A rendszer kialakítása autónként változhat a beszerelés helyének függvényében. A közös elemek a következők: osztómű, kardántengely, első és hátsókerék-differenciálművek és a tengelyek.

A motor nyomatékát a tengelyek között az osztómű osztja el. Burkolatában gyakran egy alacsony sebességfokozat is található. Ez a lassító áttétel a motorból érkező nyomaték jelentős megnövelésére szolgál, amennyiben erre van szükség.

A 4WD típusától függően az első és a hátsó tengely különböző módon kapcsolható össze. A részleges 4WD-vel felszerelt gépkocsikba csúszógyűrűt építenek be. Egy gombbal kapcsolható be, ami egy elektromos motort vagy kart aktivál. Bizonyos helyzetben a tgallér bekapcsolja a megfelelő sebességfokozatokat, így mereven köti össze a tengelyeket. Így függetlenül az út tapadásától ugyanolyan sebességgel kezdenek forogni.

A permanens 4WD rendszerrel felszerelt autók osztoművei központi differenciálművet is tartalmaznak. Ez lehet önzáró vagy nyitott differenciálmű. Az utóbbi elektronikusan vagy mechanikusan zár. Ez lehetővé teszi, hogy a motor nyomatéka újraelosztásra kerüljön a jobb tapadással rendelkező kerekek között.

Az AWD esetében a második tengelyt viszkózus vagy súrlódó tengelykapcsoló kapcsolja be. Ezt gerotor szivattyú vagy elektromos motor aktiválja.

A 4WD különböző gépkocsikban

MegnevezésTípusÜzemmódokJellemzőkAz ilyen meghajtással felszerelt autók
Command-TracRészleges2WD: csak a hátsó tengely van bekapcsolva.4WD: mindkét tengely mereven kapcsolódik.Alacsony fokozat: 4WD és alacsony sebességfokozat van bekapcsolva.N: mindkét tengely leválasztva az osztóműről.Nincs központi differenciálmű.A 4WD csak terepen használható.Az üzemmódok közötti váltáshoz egy kar vagy egy forgókapcsoló használható.Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ
M xDrivePermanens, 2WD funkcióval4WD: a teljesítmény aktív elosztása a tengelyek között.Sport: összkerék-meghajtás sportbeállítással.2WD: csak a hátsó tengely van bekapcsolva.Központi differenciálműként egy elektronikus vezérlésű többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak. A reteszelés mértéke a nyomaték tengelyek közötti elosztását befolyásolja. Ezt a menetstabilizátor állítja be.BMW М5 F90. 
Quattro generation V Permanens 4WDAszimmetrikus önzáró Torsen T-3 differenciálmű meghatározott arányban osztja el a motor nyomatékát. Reteszelt állapotban a kerekek forgási sebességénem mindkét tengelyen történő kiegyenlítésére képes.Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH.
Super SelectPermanens, 2WD funkcióval2H: csak a hátsó tengely van bekapcsolva.4H: a viszkózus tengelykapcsoló korlátozza a központi nyomatékelosztást.4HLc: a központi differenciálmű reteszelve van.2LLc: a központi differenciálzár és az alacsony sebességfokozat be van kapcsolva.Az osztómű három üzemmóddal és egy alacsony sebességfokozattal működik. A tengelyközi differenciálzárba viszkózus tengelykapcsoló van beépítve. A mechanikus reteszelés is lehetséges.Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60.