4Matic: meghatározás, jellemzők és működési elv

4Matic: meghatározás, jellemzők és működési elv

A 4Matic a Mercedes-Benz gépkocsikba beépített összkerékhajtású rendszer elnevezése. Ez a Daimler AG szabadalmaztatott fejlesztése. Az osztrák Magna Steyr AG & Co KG vállalattal együttműködésben fejlesztették ki. A rendszer először 1987-ben jelent meg, az E-osztály W124 szedán bevezetésekor. A 4Matic már számos generációval rendelkezik.

Működési elv

A különböző 4Matic generációk közötti fő különbség a központi differenciálmű kialakításában van. A korai rendszerek mechanikus differenciálzárral rendelkeztek. Ebben két hidraulikus többlemezes tengelykapcsolót alkalmaztak. A tengelykapcsolók reteszelése és kioldása az első tengely teljes kikapcsolását tette lehetővé. Összkerékhajtás üzemmódban a motor nyomatéka 33:67 vagy 50:50 arányban oszlott meg az első és a hátsó tengely között. 

Később a fejlesztők központi differenciálműként a 4Matic rendszerben elektronikusan vezérelt nyitott differenciálművet alkalmaztak. A teljesítmény újraelosztása az egyes kerekek lassításával és/vagy a motor nyomatékának beállításával történt. Bizonyos változatokban többlemezes tengelykapcsolókat találhatók. A motornak nyomatéka az első és a hátsó tengely között 40:60, 45:55 és 50:50 arányban osztható meg.

A 4Matic jellemzői

Első gyártási év Típus A differenciálművel jellegzetességei 4Matic rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz modellek
1987 Részleges/permanens Ferguson központi differenciálzár. A hátsó kerék-differenciálmű is reteszelhető. Az első differenciálmű nyitva van. Е-osztály W124, S124.
1997 Permanens A központi és kerék-differenciálművek nyitva vannak. Mindegyik  elektronikus reteszeléssel rendelkezik. Ezt az ETS (kipörgésgátló rendszer) vagy az ESP (menetstabilizáló rendszer) vezérli. E-osztály W210, W211, S210, S211; M-osztály W163; S-osztály W220, V220. C-osztály W203, S203. R-osztály W251, V251. Viano   W639, V639.
2006 Egy elő-reteszelő tengelykapcsolót alkalmaznak, mivel a kétlemezes tengelykapcsolót folyamatosan terheli egy membrános rugó. Akkor lép működésbe, amikor az első és a hátsó tengely nyomatéka közötti különbség eléri az 50 Nm-t. Ha ez nem elegendő, bekapcsol az ESP. CL-osztály С216; S-osztály W221, V221. C-osztály W204, S204. GLK-osztály X204; CLS-osztály C218, X218. Е-osztály W212, S212. 
2006 A központi és a hátsó tengelyen található differenciálmúvek többlemezes tengelykapcsolóval rendelkeznek. A motor nyomatéka is újraelosztásra kerül, ezt a menetstabilizátor végzi el. GL-osztály X164;
2016 A többlemezes tengelykapcsolóval rendelkező központi differenciálmű lehetővé teszi a első tengely manuális leválasztását. E-osztály C238 E53 AMG.