A 4Matic a Mercedes-Benz gépkocsikba beépített összkerékhajtású rendszer elnevezése. Ez a Daimler AG szabadalmaztatott fejlesztése. Az osztrák Magna Steyr AG & Co KG vállalattal együttműködésben fejlesztették ki. A rendszer először 1987-ben jelent meg, az E-osztály W124 szedán bevezetésekor. A 4Matic már számos generációval rendelkezik.
Működési elv
A különböző 4Matic generációk közötti fő különbség a központi differenciálmű kialakításában van. A korai rendszerek mechanikus differenciálzárral rendelkeztek. Ebben két hidraulikus többlemezes tengelykapcsolót alkalmaztak. A tengelykapcsolók reteszelése és kioldása az első tengely teljes kikapcsolását tette lehetővé. Összkerékhajtás üzemmódban a motor nyomatéka 33:67 vagy 50:50 arányban oszlott meg az első és a hátsó tengely között.
Később a fejlesztők központi differenciálműként a 4Matic rendszerben elektronikusan vezérelt nyitott differenciálművet alkalmaztak. A teljesítmény újraelosztása az egyes kerekek lassításával és/vagy a motor nyomatékának beállításával történt. Bizonyos változatokban többlemezes tengelykapcsolókat találhatók. A motornak nyomatéka az első és a hátsó tengely között 40:60, 45:55 és 50:50 arányban osztható meg.
A 4Matic jellemzői
Első gyártási év | Típus | A differenciálművel jellegzetességei | 4Matic rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz modellek |
1987 | Részleges/permanens | Ferguson központi differenciálzár. A hátsó kerék-differenciálmű is reteszelhető. Az első differenciálmű nyitva van. | Е-osztály W124, S124. |
1997 | Permanens | A központi és kerék-differenciálművek nyitva vannak. Mindegyik elektronikus reteszeléssel rendelkezik. Ezt az ETS (kipörgésgátló rendszer) vagy az ESP (menetstabilizáló rendszer) vezérli. | E-osztály W210, W211, S210, S211; M-osztály W163; S-osztály W220, V220. C-osztály W203, S203. R-osztály W251, V251. Viano W639, V639. |
2006 | Egy elő-reteszelő tengelykapcsolót alkalmaznak, mivel a kétlemezes tengelykapcsolót folyamatosan terheli egy membrános rugó. Akkor lép működésbe, amikor az első és a hátsó tengely nyomatéka közötti különbség eléri az 50 Nm-t. Ha ez nem elegendő, bekapcsol az ESP. | CL-osztály С216; S-osztály W221, V221. C-osztály W204, S204. GLK-osztály X204; CLS-osztály C218, X218. Е-osztály W212, S212. | |
2006 | A központi és a hátsó tengelyen található differenciálmúvek többlemezes tengelykapcsolóval rendelkeznek. A motor nyomatéka is újraelosztásra kerül, ezt a menetstabilizátor végzi el. | GL-osztály X164; | |
2016 | A többlemezes tengelykapcsolóval rendelkező központi differenciálmű lehetővé teszi a első tengely manuális leválasztását. | E-osztály C238 E53 AMG. |
Megjegyzés