Mi a kopogásérzékelő

true

A régebbi évjáratú gépkocsikhoz képes a mai, modern autók sokkal inkább komputerizáltak. A számítógépes technológiának köszönhetően megjelentek az autókban a különböző érzékelők, amelyek a jármű lényeges funkcióinak megfigyeléséért és vezérléséért felelősek. Ide tartozik a gyújtás időzítés, a sebességváltó, a károsanyag-kibocsátás, valamint az üzemanyag-fogyasztás is. Ezen érzékelők egyike a motorblokk oldalán, a hengerfejben vagy a szívócsőben található kopogásérzékelő is, amely a motoron belüli zajokat figyeli, vagyis bizonyos értelemben ez a jármű füle. Az autó kopogásérzékelője egész pontosan az égés következtében keletkező zajokra figyel, vagyis arra, hogy milyen üzemanyagot gyújtanak be a motor hengerébe. A detonációs zajok hallgatásán túl az autó kopogásérzékelője a gyújtás időzítését is úgy állítja be, hogy a hallott égésnek megfeleljen.

A kopogásérzékelő feladata

A kopogásérzékelő feladata

A kopogásérzékelő elsődleges feladata, hogy “hallja”, mi történik a motorban, és a kapott információt továbbítsa a motorvezérlő egységnek (ECU), amely, ha szükséges módosítja az időzítést.

Amikor a motor belsejében lévő levegő és üzemanyag keverék előgyullad, még azelőtt, hogy a gyújtógyertya meggyulladna, a henger belsejében kisebb robbanások jönnek létre. Ez növeli a dugattyúra nehezedő nyomást. Ilyenkor a motor zörgő vagy kopogó furcsa hangot ad ki gyorsításkor, ami leginkább a festékszóró dobozában található golyók csörgésére emlékeztet. Amennyiben ez gyakran ismétlődik, a dugattyú teteje és a henger belseje sérülhet, sőt olykor súlyos motorhiba is bekövetkezhet.

Éppen ezért a kopogásérzékelő legfőbb feladata, hogy idejében észlelje a fent leírt hibát, és késleltesse a motor időzítését, megakadályozva ezáltal az alkatrészek komolyabb sérülését.

A kopogásérzékelő a működéséhez egy piezoelektromos kristályt használ, amely rezgés közben feszültséget hoz létre. Az ECU ezt a feszültséget érzékeli, ami azt jelzi a számára, hogy a motor belsejében előgyulladás tapasztalható. Ilyenkor csökkenti a motoridőzítést, és ahogy a normál állapot visszaáll, egyben megszűnik a kristály rezgése is.

 Ez a ciklus másodpercenként több százszor ismétlődik, mivel az ECU folyamatosan figyeli és állítja az időzítést, annak érdekében, hogy lehető legjobb teljesítményt és üzemanyag-hatékonyságot érje el a motor károsodása nélkül. A kopogásérzékelő szerepe fontos mert meghibásodásakor az ECU képtelen szabályozni az időzítést, hogy megakadályozza az előgyulladást, biztonsági okból tehát automatikusan korlátozza a motor teljesítményét. Ez az alapértelmezett programozás, amit más néven “limp” üzemmódnak is neveznek. Ilyen esetekben a műszerfalon kigyullad a motorellenőrző, ami jelzi, hogy probléma lépett fel.

Ha a kopogásérzékelő nem működik megfelelően, az üzemanyag-fogyasztás hatékonysága romlik, mivel az ECU több üzemanyagot adagol, hogy megakadályozza az előgyújtást.

Az előgyulladás azonban megakadályozható azzal, ha magasabb oktánszámú benzint tankolunk, más néven prémium üzemanyagra térünk át. Az ilyen üzemanyagnak magasabb az égési hőmérséklete, mint az alacsonyabb oktánszámú üzemanyagoknak, így kisebb a valószínűsége, hogy előgyulladás lép fel.

Ugyanilyen fontos az autó rendszeres és gondos karbantartása a probléma megelőzéséhez. Az időben elvégzett szervizeléssel és a járműnek megfelelő alkatrészek és kenőanyagok használatával elkerülhető a kopogó hang.

A hibás kopogásérzékelő tünetei

Kopogásérzékelő hiba tünetei

Normál üzemmódban a motornak egyenletesen kell működnie, rázkódás nélkül. Az előgyulladást járó motornál általában a jellegzetes fémes hang kíséri. Ha a motor remegni kezd, vagy rángatózva jár, akkor mindig érdemes ellenőrizni a kopogásérzékelőt.

A meghibásodott kopogásérzékelő szinte minden esetben hibakódot aktivál és bekapcsolja a műszerfelon a Check Engine (CEL) motorellenőrző lámpát.

 A meghibásodott kopogásérzékelő további tünetei közé tartozhat még: 
  •  a gyújtáshiba
  •  az autó remegése, főleg országúton, nagyobb sebességnél
  • a motorból jövő kopogó hang
  •  megnövekedett üzemanyagfogyasztás és nehézkes gyorsulás

Érdemes figyelembe venni, hogy a felsorolt ​​tünetek egyike sem bizonyítja egyértelműen az érzékelő meghibásodását. Bármelyik jelentkezhet jármű egyéb meghibásodása miatt is. Pontosan információt csak egy diagnózis során kaphatunk.

A kopogásérzékelőt és teljesítményét otthoni körülmények között multiméterrel is ellenőrizhetjük. Először is le kell választanunk az elektromos blokkot, majd kicsavarni a motortól. A tesztszerszámot csatlakoztassuk az érzékelőhöz az alábbiak szerint:

A piros (pozitív) huzal csatlakozik a csatlakozó érintkezőjéhez, míg a fekete (negatív) vezeték a házhoz van csatlakoztatva. A teljesítmény ellenőrzéséhez gyengén kopogtassuk meg a menetet. Ennek következtében a detonációs érzékelőnek 300 mV-os feszültségimpulzusokat kell termelnie, amelyeket azután a multiméter regisztrál. Ha a tápfeszültséget az eszköz nem rögzíti, az érzékelő hibás. Ha a multiméter minden ütközés után észleli a feszültséget, akkor ellenőrizni kell az érzékelő és a vezeték csatlakozóit. Gyakori hiba, hogy nincs kapcsolat a vezérlő és az érzékelő között. Ilyenkor mindig tisztítsuk meg a csatlakozókat és ellenőrizzük a nyitott áramkörök vezetékeit is. Lehetséges, hogy a hiba egy törött kábel.

Néhány gyakran felmerülő kérdés a kopásérzékelővel kapcsolatban

⚠ Vezethetünk-e hibás kopogásérzékelővel?

Rövidebb ideig elvezethetjük az autót meghibásodott kopogásérzékelővel, de nem tanácsos sokáig húzni a szervízelést, ráadásul a tünetek elég zavaróak is. A hibás kopogásérzékelővel közlekedő gépkocsi motorja kopogó, zörgő hangot ad. A jelenség nem csupán zavaró, de idővel komoly károkat okoz a motorban. Ugyanakkor az állandó hangok, a rángások és a gyorsítási problémák erősen befolyásolják az autó vezethetőségét. Azt is hozzá kell még tenni, hogy a rossz kopogásérzékelő miatt az autónk fogyasztása megnő, így amíg toljuk magunk előtt a szervízelés költségét, lényegesen többet költünk majd üzemanyagra. Vagyis egy gyors szervizeléssel adott esetben sokkal többet spórolhatunk, és az egész probléma jóval kevesebbe fog kerülni hosszú távon.

⚠ Ki lehet-e kapcsolni a kopogásérzékelőt?

A kopogásérzékelő leválasztása nem fogja megoldani a problémát, ráadásul nem fogunk hozzájutni az autónk állapotával kapcsolatos elengedhetetlen információkhoz. Nem is beszélve arról, hogy a hiba figyelmen kívül hagyásának sokkal súlyosabb következményei is lehetnek, mint a hiba maga. A kopogásérzékelővel kapcsolatos probléma valószínűleg hibakódként fog megjelenni a gépkocsi számítógépében, a motorellenőrző lámpa kigyulladásával egyidőben. A hibakód általában a P0325. Ez az áramkör meghibásodására vonatkozó hibakód.

⚠ Okozhat-e váltóproblémát a rossz kopogásérzékelő?

A hibásan működő kopogásérzékelő okozhat váltóproblémákat, mert nem a megfelelő időben továbbítja a motornak a gyújtógyertyák begyújtását. Ez teljesítménycsökkenést okoz, és ez azt eredményezheti, hogy a sebességváltó a normálistól eltérő sebességfokozatot használ, hogy kompenzálja ezt. Ez idővel elhasználhatja a fogaskerekeket, és károsíthatja a sebességváltót.

⚠ Rossz üzemanyag okozhatja-e a kopogásérzékelő meghibásodását?

Nem, habár mindkettő nagyon hasonló tünetekkel jár. A rossz minőségű üzemanyag és a meghibásodott kopogásérzékelő egyaránt durva üresjáratot okozhat, az autó rángatózik és kopogó hang hallatszik a motorban. A rossz minőségű üzemanyag és a hibásan működő érzékelő azonban nem függ össze, és idővel nem is ugyanolyan hatásúak.

A kopogásérzékelők meglehetősen ritkán hibásodnak meg, ha azonban mégis ezzel az alkatrésszel lenne hiba, azt mielőbb el kell hárítani, hogy elejét vegyük a motor károsodásának.

    Profilja a személyes segítője.

    Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése