A gépkocsikban az autóipar és a technológia fejlődésének köszönhetően a 2000-es évek elején terjedni kezdtek az elektrohidraulikus és elektromechanikus rögzítőfékek. Ezek egyszerűbb használatot, nagyobb megbízhatóságot és jobb funkcionalitást tesznek lehetővé.
Az elektronikus rögzítőfék a hagyományos kézifék továbbfejlesztett változata. Elődjéhez hasonlóan az elektronikus rögzítőfék feladata is az, hogy a parkoló helyzetben lévő gépkocsi elmozdulását akadályozza meg, mind az előre-, mind pedig a hátramenetben. A jármű tehát mindaddig álló helyzetben marad, amíg az elektromos kézifék aktív üzemmódban van.
A hagyományos kézifékkel szemben az automatikus kézifékek egyik nagy előnye, hogy többféle fékezőfunkciót kínál. A hegymenet-fékezés vagy EPB domboldali opció biztosítja, hogy az autó semmiképp nem gurulhasson lefelé, míg az auto-hold funkció mind a négy kerékre folyamatosan nyomást gyakorol.
Az elektromos rögzítőfék működése
Az elektromos kézifék egy olyan új technológiai vívmány, amelyet az eredeti kézifék helyettesítésére fejlesztettek ki. Az EPB-rendszer három fő részből épül fel: a működtető/elektromos motor, az elektronikus fékmodul és az elektromos kapcsoló az utastérben.
Az EPB funkció bekapcsolásakor az elektromos fékmodul megkapja a fékezésre vonatkozó utasításokat, és a fékek ezzel működésbe lépnek. Minden egyes féken külön villanymotor van, amelyek egyszerre aktiválódnak, és a fékekben lévő motor a féktárcsába préselődik, meggátolva ezáltal az autó mozgását.
Ez a rendszer teljesen elektronikus és automatikus. Ezzel egyidőben gyors, hatékony és nagyon megbízható. A fék automatikusan kiold, ha a lábunkkal lenyomjuk a gázpedált. Mivel nincs benne mechanikus művelet, a használata hihetetlenül egyszerű.
Az elektromos rögzítőfék előnyei
Az elektromos rögzítőfék rendszer különböző biztonsági és kényelmi funkciókkal van ellátva: parkolófék funkció, indítás asszisztens, vészfék funkciók. Mindemellett a rendszer öndiagnózisra is alkalmas.
Teljesen automatikus
A hagyományos kézi fékrendszertől teljesen eltérő módon működő elektronikus rögzítőfék egy 100%-osan elektromos rendszer. Itt egy integrált rendszer van telepítve az autóba, amely azért felelős, hogy a jármű egyetlen gomb megnyomásával megálljon. Mivel a rendszer teljesen automatizált, a funkció pontossága, és hatékonysága megbízhatóbb, mint egy hagyományos fékrendszeré. Mind az előre-, mind a hátrameneti mozgást gátolja. Mindemellett a modern elektromos fékrendszerek Hill Start Assist funkcióval is rendelkeznek. Ez a funkció az autó lejtőn való visszagurulásának megakadályozására szolgál, azáltal, hogy a hátsó kerekekre koncentrálja a féknyomást.
A kábeles fékekkel ellentétben az elektronikus kézifékrendszerrel azonnali eredményt kínál, mivel nincs kábeles működtetés. emiatt az elektronikus kézifék gyorsabb és megbízhatóbb fékezést biztosít.
Vészfékezés
Az automatikus rögzítéssel ellátott elektromos rögzítőfék legnagyobb előnye, hogy vészhelyzet esetén is használható, tudunk fékezni vele. A fékezési mechanizmus akkor is biztonságosan működik, ha gyorsítunk a járművel, és bekapcsoljuk az elektromos rögzítőféket.
Ilyenkor a fékek többszöri zárása és nyitása blokkolja a hátsó tengelyt egészen addig, amíg a jármű meg nem áll. Ez a rendszer, különösen akkor, ha az autó nagy sebességgel halad, jóval megbízhatóbb, a hagyományos kéziféknél, mivel ez utóbbi esetében számos alkatrész károsodhat, elromolhat, ha nagy sebességnél behúzzuk azt. Az erős súrlódás megszakíthatja a gumiabroncsok és az út közötti kapcsolatot, és elveszítheti a jármű feletti uralmat.
Az elektromos fékrendszerrel azonban gyorsan reagál, és a fékek többszöri nyitásával és zárásával gondoskodik róla, hogy biztonságos módon állítsa meg az autót, miközben a vezető kezében marad az irányítás.
Helytakarékosság
A rendszer maga nagyon kevés helyet foglal az autóban, mivel nincsenek elektromos vezetékek. Ez a tulajdonsága is előnyösebbé teszi a kábeles kézifékrendszerrel szemben.
Gyermekbiztonsági zár
Az elektromos rögzítőfékek a balesetek megelőzése érdekében gyermekbiztonsági funkcióval vannak ellátva. A rendszer kikapcsolt gyújtás mellett nem engedi kikapcsolni a fékeket.
Az elektromos rögzítőfékrendszer hátrányai
Hibalehetőségek
A többi elektromos rendszerhez hasonlóan ez a rendszer is rejt magában hibalehetőségeket. Azzal, hogy az elektronika egy újabb funkciót vesz át, az autón új hibalehetőség jelenik meg. Az alacsony feszültség vagy a magas ellenállás okozhat olyan problémákat, amelyek a parkolási rendszer meghibásodást okozzák és befolyásolhatják annak működését. A rosszul karbantartott rendszerben rövidzárlat léphet fel a vezetékben, amelyek összekötik az egész rendszert, beleértve a működtetőket, az áramköröket, a motorokat.
Költséges
Ez a rendszer viszonylag újnak mondható és az utóbbi időben igen nagy népszerűségnek örvend, épp ezért az ára is meglehetősen borsos. Nem beszélve arról, hogy a meghibásodások jóval összetettebbek és drágábbak, mintha a rendszer kézi vagy mechanikus lenne.
Bonyolultabb szervizelhetőség
A fékbetétek cseréjéhez diagnosztikai berendezésre van szükség, mivel a kézifékhez elektromosan működtetett féktárcsákat be kell szerelni.
Az elektromos rögzítőfék karbantartása
A gépkocsi minden időszakos rutinkarbantartása során feltétlenül ellenőrizni kell a fék hajtókábeleinek állapotát, a fékbetétek kopottságát, valamint a rendszer tisztaságát. Figyelni kell a fékfolyadék esetleges szivárgásának megszüntetésére és a fékpofák helyes működésére. Mind a féknyergeket, mind a dugattyúkat megfelelően kell kenni.
Elengedhetetlen továbbá az akkumulátor megfelelő állapotának ellenőrzése, mivel a járműben található összes elektronikus eszköz, így a rögzítőfék is, csak a megfelelő feszültség mellett működik.
Az elektromos rögzítőfék meghibásodása
Ha a fékrendszerben hiba lép fel, a műszerfalon kigyullad az erre vonatkozó figyelmeztető lámpa. Egyes járműveken a rendszer hibáját jelző felirat olvasható, például: parkolófék hiba, hibás fékrendszer stb. Ez azt jelzi, hogy probléma lépett fel az EPB rendszerben, ami lehet rövidzárlat vagy más hasonló meghibásodás. Bármilyen fékkel kapcsolatos hibát azonnal el kell hárítani, mivel elhanyagolása komoly balesetekhez vezethet.
Előfordulhat, hogy valamilyen meghibásodás miatt az elektromos kézifék nem old ki, ezért a jármű mozdíthatatlanná válik. Ez főként akkor jelent gondot, ha el szeretnénk indulni az autóban, de a garázsból sem tudunk kiállni. Még rosszabb a helyzet, ha a hiba egy közterületi parkolóban, esetleg a forgalomban jelentkezik.
Lehet, hogy az elektromos rögzítőfékrendszer csak azért nem lép működésbe, mert nem kap megfelelő (magas vagy alacsony) feszültséget. Ez a helyzet az akkumulátor rossz állapotára vezethető vissza. Ha az autónk sokáig állt és lemerült az akkumulátor, akkor a probléma és a megoldás is egyszerű: bikázással vagy másik akkumulátorral a helyzet kezelhető. Ha azonban a kapcsoló, a vezérlőelektronika vagy az aktuátor meghibásodása a hiba forrása, a helyzet már bonyolultabb.
Egy, az autónkkal kompatibilis OBD2 szkenner képes ellenőrizni, leolvasni és visszaállítani az EPB lámpa hibáját. A boltokban sokféle OBD szkenner kapható, amelyek segíthetnek a munka elvégzésében. Válasszunk egyet, amely megbízható és könnyen használható. Egy kis időráfordítással megtanulhatjuk a használatát, és megtudhatjuk, hogy mi okozza az EPB lámpa bekapcsolását.
Komolyabb hiba esetén mindenképpen kérjük szakértő segítségét, aki diagnosztizálja és kijavítja a hibát. Ilyen esetekben specialis diagnosztikai eszközre és szerszámokra lesz szükség.
Konklúzió
Mindent egybevetve az EPB egy egyszerű, de okos rendszer, amely számos biztonsági és kényelmi előnyt kínál a vezetőnek a hagyományos kézifékrendszerrel szemben. Az EPB fontos rendszer a járművekben, mivel nagyobb biztonságot nyújt és jobb ellenőrizhetőséget biztosít a fékrendszer felett.
- @user_60382231.05.2024 17:10Tag
A kérdésem az, hogy ha lejtős utcában parkolok több napon át (mert elutaztam) és a zögzítőfék aktív állapotban van, de valami oknál fogva lemerül az akkumulátor, kiold-e a fék? Elgurul az autó?
- @Valika Tóth01.07.2024 07:47@user_603822Tag
Tisztelt Tagunk
Köszönjük a kérdést
Nem, nem enged ki a rögzítőfék, nem kell aggódni miatta, ilyenkor már gondolkodni kell, hogy mit csináljunk a lemerült akkumulátorral.
Tisztelettel AUTODOC csapat.
- @user_153240608.07.2024 13:15Tag
Üdvözlöm, kérdésem akkumulátor csere után hogy kell aktiválni hogy az elektromos fék parkolaskor mukodesbe lépjen? Azelőtt magától tette, most csak ha én aktiválom. Köszönöm válaszát. Andrea
- @Valika Tóth17.09.2024 07:27@user_1532406Tag
Tisztelt tagunk
Köszönjük hogy kapcsolatba lépett velünk
Jó napot.
Ez az információ az autójához tartozó használati utasításban található.
Tisztelettel AUTODOC csapat.
- @kopi15.07.2024 09:50Tag
Dupla kuplungos DSG váltó esetén a vészfékezéskor lábféket vagy kéziféket kell használni? Mi történik a váltóval ha éppen hetedikben van? Volkswagen Golf VIII variantról van szó.
- @Valika Tóth17.09.2024 09:23@kopiTag
Tisztelt tagunk
Köszönjük, hogy kapcsolatba léptünk velünk
Vészhelyzeti fékezéskor DSG (kettős tengelykapcsolós) sebességváltóval felszerelt járművön javasolt a lábfék használata. A lábfék ugyanis hatékonyabb és gyorsabb fékezést biztosít, mint a kézifék. A kéziféket általában az autó megállítására használják emelkedőn vagy parkoláskor, de nem vészfékezésre.
A hetedik sebességfokozatban a DSG az összes többi sebességfokozathoz hasonlóan vészfékezéskor automatikusan visszakapcsol, így a motor megtartja az optimális sebességet és jobb lassulást biztosít. Ez segít megelőzni a sebességváltó túlmelegedését és egyenletesebb fékezést biztosít.
Tisztelettel AUTODOC csapat.
- @J. N.17.07.2024 11:52Tag
Helo, elektronikus fék hiba esetén be indítható az auto, vagy ilyenkor letiltjs az indítást Renault espace 2.0T?
- @Valika Tóth17.09.2024 09:19@J. N.Tag
Tisztelt tagunk
Köszönjük, hogy kapcsolatba léptünk velünk
Nehéz bármit is javasolni a leírásból, és pontosabban meghatározni a hibát, javasoljuk, hogy konzultáljon szerelőjével vagy vegye fel a kapcsolatot egy szervizközponttal a teljes diagnózis és a probléma okának azonosítása érdekében.
Tisztelettel AUTODOC csapat.
- @kopi10.10.2024 05:41Tag
Vw golf8 1.5 etsi hátramenetben többször is megtette, hogy hirtelen nullára vészfékezett. Pl. Garázsból kiálláskor vagy magas parét észlelve. .Túl gyorsan mentem hátrafelé?
- @Valika Tóth10.10.2024 12:48@kopiTag
Tisztelt tagunk
Köszönjük, hogy kapcsolatba léptünk velünk
A kérdésre határozottan nehéz válaszolni. Különböző típusú kézifékek és különböző beállítások és funkciók állnak rendelkezésre ennek a rendszernek. Részleteket ezzel kapcsolatosan elolvashatja autója használati utasítását.
Tisztelettel AUTODOC csapat.
Megjegyzések – 10