Mi a 4×4? Jellemzők és műszaki adatok

Mi a 4×4? Jellemzők és műszaki adatok

A 4×4 a kéttengelyes járművek négykerék-meghajtású rendszerére az általános megnevezése. 

Kifejezetten a Jeep gépkocsik négykerék-meghajtású változatainak jelölésére használják. Azt jelenti, hogy a motor nyomatéka egyidőben juttatható el mind a négy kerékhez.

A 4×4 működése

Modelltől és gyártási évtől függően a Jeep modelleket a következő típusú 4×4-es hajtáslánccal szerelik fel:

  • Részleges: a nyomaték alapesetben a hátsó tengelyre kerül továbbításra. Szükség esetén a vezető csatlakoztathatja az első tengelyt. Mindkét tengely csatlakoztatásához az osztóműben található körmös kapcsoló használatos.
  • Permanens: tengelyek közötti differenciálzár mindkét tengely csatlakoztatására szolgál. A nyomaték folyamatosan, egyidejűleg mind a négy kerékre kerül továbbításra.
  • Igény szerinti: alaphelyzetben szerint az első tengely hajtja a járművet. A rendszer csak akkor csatlakoztatja a hátsó tengelyt, ha az első kerekek megcsúsznak. Erre viszkózus vagy többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak. A hátsó tengelyt a kardántengellyel kapcsolja össze, amely az osztóműből egy hipoid fogaskeréken keresztül kapja a nyomatékot. Ez folyamatosan forog. Bizonyos verziók egy további mechanikus tengelykapcsolóval vannak felszerelve, amely a kardántengely osztóműről való leválását teszi lehetővé. 

A 4×4 típusai és jellemzői

Megnevezés Meghajtás típusa Különleges jellemzők Az ilyen típusú meghajtóval felszerelt Jeep modellek
Command-Trac Részleges A 4×4 csak csúszós felületen használható  Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. 
Command-Trac II A padlóba épített kar helyett az osztómű vezérlésére a középső konzolon található egy kapcsoló. Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Nincs tengelyközi differenciálmű. A kerék-differenciálművek pneumatikus vagy elektronikus zárral vannak felszerelve. A legalacsonyabb fokozat 4:1 arányú, ami lehetővé teszi, hogy az autó nagyon meredek dombra hajtson fel. Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac Permanens, 2WD funkcióval A nyitott tengelyközi differenciálmű elektronikus zárral rendelkezik. Igény szerint reteszelhető is, a tengelyek között fix csatlakozást biztosítva.   Néhány verzióba viszkózus tengelykapcsolót is beszereltek. Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ.
Selec-Trac II AWD Van egy súrlódó tengelykapcsoló, amely rögzíthető. Liberty KK; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Permanens Mindkét tengely csatlakoztatásához önzáró vagy viszkózus tengelykapcsolót alkalmaznak. Ez igény szerint zárolható. Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.
Quadra-Trac II Elektronikusan önzáró, tengelyek közötti differenciálmű gerotor szivattyúval, amely igény szerint zárolható. A kerék-differenciálművek nyitva vannak. Commander XK.
Quadra-Trac I Nincs alacsony sebességfokozata. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. 
Quadra-Drive Gerotor szivattyúval felszerelt önzáró differendiálművet alkalmaznak az egy merev tengelyen található két, erőt és mozgást továbbító tengely csatlakoztatására. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Első és hátsó elektronikus differenciálzárak. Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I AWD A hátsó tengely kapcsolására elektromágneses tengelykapcsolót alkalmaznak, ha az első kerekek megcsúsznak. Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Nincs alacsony sebességfokozat. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I A hátsó tengely csatlakoztatásához elektronikusan vezérelt, többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak. Egy kiegészítő manuális tengelykapcsoló teszi lehetővé a kardántengely teljes leválasztását. Cherokee KL; Renegade.
Active Drive II Mindkét tengely két egyedi alacsony sebességfokozattal rendelkezik. Cherokee KL;
Active Drive Lock A hátsó differenciálmű reteszelése. Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.