Tartalomjegyzék
elrejtés
A 4×4 a kéttengelyes járművek négykerék-meghajtású rendszerére az általános megnevezése.
Kifejezetten a Jeep gépkocsik négykerék-meghajtású változatainak jelölésére használják. Azt jelenti, hogy a motor nyomatéka egyidőben juttatható el mind a négy kerékhez.
A 4×4 működése
Modelltől és gyártási évtől függően a Jeep modelleket a következő típusú 4×4-es hajtáslánccal szerelik fel:
- Részleges: a nyomaték alapesetben a hátsó tengelyre kerül továbbításra. Szükség esetén a vezető csatlakoztathatja az első tengelyt. Mindkét tengely csatlakoztatásához az osztóműben található körmös kapcsoló használatos.
- Permanens: tengelyek közötti differenciálzár mindkét tengely csatlakoztatására szolgál. A nyomaték folyamatosan, egyidejűleg mind a négy kerékre kerül továbbításra.
- Igény szerinti: alaphelyzetben szerint az első tengely hajtja a járművet. A rendszer csak akkor csatlakoztatja a hátsó tengelyt, ha az első kerekek megcsúsznak. Erre viszkózus vagy többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak. A hátsó tengelyt a kardántengellyel kapcsolja össze, amely az osztóműből egy hipoid fogaskeréken keresztül kapja a nyomatékot. Ez folyamatosan forog. Bizonyos verziók egy további mechanikus tengelykapcsolóval vannak felszerelve, amely a kardántengely osztóműről való leválását teszi lehetővé.
A 4×4 típusai és jellemzői
Megnevezés | Meghajtás típusa | Különleges jellemzők | Az ilyen típusú meghajtóval felszerelt Jeep modellek |
Command-Trac | Részleges | A 4×4 csak csúszós felületen használható | Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. |
Command-Trac II | A padlóba épített kar helyett az osztómű vezérlésére a középső konzolon található egy kapcsoló. | Liberty QC; Cherokee QC. | |
Rock-Trac | Nincs tengelyközi differenciálmű. A kerék-differenciálművek pneumatikus vagy elektronikus zárral vannak felszerelve. A legalacsonyabb fokozat 4:1 arányú, ami lehetővé teszi, hogy az autó nagyon meredek dombra hajtson fel. | Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT. | |
Selec-Trac | Permanens, 2WD funkcióval | A nyitott tengelyközi differenciálmű elektronikus zárral rendelkezik. Igény szerint reteszelhető is, a tengelyek között fix csatlakozást biztosítva. Néhány verzióba viszkózus tengelykapcsolót is beszereltek. | Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ. |
Selec-Trac II | AWD | Van egy súrlódó tengelykapcsoló, amely rögzíthető. | Liberty KK; Wrangler Sahara JL. |
Quadra-Trac | Permanens | Mindkét tengely csatlakoztatásához önzáró vagy viszkózus tengelykapcsolót alkalmaznak. Ez igény szerint zárolható. | Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ. |
Quadra-Trac II | Elektronikusan önzáró, tengelyek közötti differenciálmű gerotor szivattyúval, amely igény szerint zárolható. A kerék-differenciálművek nyitva vannak. | Commander XK. | |
Quadra-Trac I | Nincs alacsony sebességfokozata. | Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. | |
Quadra-Drive | Gerotor szivattyúval felszerelt önzáró differendiálművet alkalmaznak az egy merev tengelyen található két, erőt és mozgást továbbító tengely csatlakoztatására. | Grand Cherokee WJ | |
Quadra-Drive II | Első és hátsó elektronikus differenciálzárak. | Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK. | |
Freedom Drive I | AWD | A hátsó tengely kapcsolására elektromágneses tengelykapcsolót alkalmaznak, ha az első kerekek megcsúsznak. | Compass MK; Patriot MK |
Freedom Drive II | Nincs alacsony sebességfokozat. | Patriot MK; Compass MK. | |
Active Drive I | A hátsó tengely csatlakoztatásához elektronikusan vezérelt, többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak. Egy kiegészítő manuális tengelykapcsoló teszi lehetővé a kardántengely teljes leválasztását. | Cherokee KL; Renegade. | |
Active Drive II | Mindkét tengely két egyedi alacsony sebességfokozattal rendelkezik. | Cherokee KL; | |
Active Drive Lock | A hátsó differenciálmű reteszelése. | Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk. |
Megjegyzés