A TFSI (turbófeltöltött üzemanyag-rétegelt befecskendezés) kereskedelmi név a Volkswagen Csoport tulajdona. Az Audi gépkocsikba 2004 óta beépített közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel rendelkező turbófeltöltős motorok jelölésére használatos. A nevet néhány SEAT, Škoda, és Volkswagen gépkocsi 2 literes motorverziója esetén is használják.
A TFSI motorok jellemzői
A TFSI motorok többsége 4 hengeres, 8 vagy 16 szeleppel. A 6 hengeres és 24 szelepes változatok sokkal ritkábbak. A motorblokk általában alumíniumból készül, de öntöttvasból is gyártanak ilyen elemeket. A motorokat turbófeltöltővel szerelik fel, amely gyakran változtatható geometriájú. Az ikerturbós változatok is népszerűek. A szelepvezérlő rendszer általában lánc- vagy szíjhajtással készül. Ugyanakkor léteznek kombinált vezérmű szerkezet változtatok is, amelyekben egyidőben alkalmaznak lánc- és szíjhajtást.
Népszerű TFSI motorok
Sorozatok | Motorkapacitás, l | Verziókód | A hengerek száma és elrendezése | Szelepek száma | Max. teljesítmény, LE | Max. nyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú motorral felszerelt autómodellek |
EA113 | 2.0 | AXX | 4, soros | 16 | 200 | 280 | 2004 | Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6 |
EA111 | 1.2 | CBZB | 4, soros | 8 | 105 | 175 | 2009 | Audi A3 8P |
1.4 | CAXA | 4, soros | 16 | 122 | 200 | 2006 | Audi A1 8X | |
EA211 | 1.2 | CJZA | 4, soros | 16 | 105 | 175 | 2012 | Audi A3 8V |
1.4 | CXSA | 4, soros | 16 | 122 | 200 | 2013 | Audi A3 8V | |
1.4 | CZEA | 4, soros | 16 | 150 | 250 | 2014 | Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U | |
1.5 | DADA | 4, soros | 16 | 150 | 250 | 2017 | Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3 | |
EA839 | 3.0 | CWGD | V6 | 24 | 354 | 500 | 2016 | Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY |
3.0 | CZSE | V6 | 24 | 340 | 500 | 2017 | Audi A8 D5; Audi Q8 F1 | |
EA888 | 1.8 | CABA | 4, soros | 16 | 120 | 230 | 2008 | Audi A4 B8 |
CCTA | 4, soros | 16 | 200 | 280 | 2008 | Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U | ||
CDAA | 4, soros | 16 | 160 | 250 | 2008 | Audi A3 8P; Audi A TT 8J | ||
CDNB | 4, soros | 16 | 180 | 320 | 2008 | Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R | ||
2.0 | CYRB | 4, soros | 16 | 250 | 370 | 2015 | Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9 |
A TFSI motorok jellemző hibái
Hibák | Motorok |
A szívószelepeken és a turbinalapátokon gyorsan szénlerakódások halmozódnak fel. | AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA |
A gyújtótekercsek rövid élettartammal rendelkeznek. | AXX; CDNB; CDAA; CABA |
A vezérműlánckerék elég korán meghibásodik. | AXX |
A vezérműszíj viszonylag gyorsan kikopik. | AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA |
A motor alapjáraton túlzottan rezeg. | CBZB |
A turbinalapátok szögének módosítását végző elektromos működtető gyakran meghibásodik. | CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB |
A dugattyúk a gyenge minőségű üzemanyag használata következtében megrepedhetnek. | CAXA |
A dugattyúgyűrűk beragadása vagy a forgattyúház szellőzőrendszerének eltömődése miatt az olajfogyasztás jelentős mértékben megnő. | CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA |
A vezérműtengelyek nem egyenletesen kopnak. | CZEA |
A nagynyomású üzemanyagszivattyú gyakran szivárogni kezd. | CDAA |
Megjegyzés