Kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG): jellemzők, előnyök és hátrányok

Kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG): jellemzők, előnyök és hátrányok

A kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) elektronikusan vezérelt, duplakuplungos, több tengelyes automata sebességváltó. A Volkswagen Csoport által gyártott számos autóban megtalálható. Különösen Škoda, SEAT, Volkswagen és Bugatti márkájú gépkocsikat szerelnek fel ezzel.

Ezt a sebességváltót 2003-ban mutatták be a Volkswagen Golf Mk4 R32 modellben. Ez volt a világ első olyan automata sebességváltója, amit sorozatgyártású autóba építettek be. A váltó az automatikus és a manuális sebességváltást is lehetővé teszi.

Napjainkban a sebességváltók több generációját gyártják. Ezek közül többet más gyártókkal közösen fejlesztettek, például a BorgWarner-rel és a LuK-kal.

A DSG működése

Az ilyen típusú sebességváltó legfőbb előnye a forgatónyomaték folyamatos átvitele, amely két tengelykapcsoló és két sebességváltó tengely használatával történik. Az egyik sebességfokozat be van kapcsolva, míg a másik bekapcsolásra kész. Az elektronikus vezérlőegység a különféle érzékelőktől érkező jelek alapján választ ki egy bizonyos sebességfokozatot. A sebességváltó bekapcsolása vezérlő, elektromágneses és nyomásszabályozó szelepek segítségével történik. A manuális üzemmódba való átváltáshoz jobbra kell elcsúsztatni a sebességváltó kart. A sebességfokozat csökkentéséhez csúsztassa „+” vagy „-” állásba a kart. A manuális sebességváltó vezérléséhez számos verzióban kapcsológombokat ajánlanak.

Népszerű DSG verziók

VerzióKódSebességfokozatok számaMaximális motornyomaték, NmMaximális motorkapacitás, lTengelykapcsoló típusaGyártás kezdeteModellek, amelyekben alkalmazzák
DSG-6DQ250 (02E)63503,2száraz2003Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran
DSG-7DQ200 (0AM)72502,0száraz2007Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7
DSG-7DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)76002,5olaj2008Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6
DSG-7DQ380 (0DE)74202,0olaj2015Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan
DSG-7DQ381 (0GC)7420–4302,0olaj2017Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq;Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon
DSG-7DL382 (0CK/0CL)75003,0olaj2015Volkswagen Phideon

A DSG sebességváltók jellemző hibái

HibákSebességváltók
Működés közben gyakori rángatás és rezgés.DQ250 (02E)
A mágnesszelepek eltömődnek a tengelykapcsoló kopásából származó maradványokkal, ha az olajat nem cserélik ki időben.DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
A kuplungkészlet idő előtt elhasználódik.DQ200 (0AM)
Az elektronikus vezérlőegység kiég.DQ200 (0AM)
A mechatronikai egység burkolata a magas olajnyomás miatt megrepedhet.DQ200 (0AM)
A 6. sebességfokozatot bekapcsoló villa meghibásodásra hajlamos.DQ200 (0AM)
A sebességváltó a hőcserélő eltömődése miatt túlmelegedhet.DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
A mechatronikai egység hibás működése.DL382 (0CK, 0CL)
A váltófolyadék gyorsan elveszti működési jellemzőit. Ez a tengelykapcsoló-csapágy kopását okozza.DL382 (0CK, 0CL)
Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése