A kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) elektronikusan vezérelt, duplakuplungos, több tengelyes automata sebességváltó. A Volkswagen Csoport által gyártott számos autóban megtalálható. Különösen Škoda, SEAT, Volkswagen és Bugatti márkájú gépkocsikat szerelnek fel ezzel.
Ezt a sebességváltót 2003-ban mutatták be a Volkswagen Golf Mk4 R32 modellben. Ez volt a világ első olyan automata sebességváltója, amit sorozatgyártású autóba építettek be. A váltó az automatikus és a manuális sebességváltást is lehetővé teszi.
Napjainkban a sebességváltók több generációját gyártják. Ezek közül többet más gyártókkal közösen fejlesztettek, például a BorgWarner-rel és a LuK-kal.
A DSG működése
Az ilyen típusú sebességváltó legfőbb előnye a forgatónyomaték folyamatos átvitele, amely két tengelykapcsoló és két sebességváltó tengely használatával történik. Az egyik sebességfokozat be van kapcsolva, míg a másik bekapcsolásra kész. Az elektronikus vezérlőegység a különféle érzékelőktől érkező jelek alapján választ ki egy bizonyos sebességfokozatot. A sebességváltó bekapcsolása vezérlő, elektromágneses és nyomásszabályozó szelepek segítségével történik. A manuális üzemmódba való átváltáshoz jobbra kell elcsúsztatni a sebességváltó kart. A sebességfokozat csökkentéséhez csúsztassa „+” vagy „-” állásba a kart. A manuális sebességváltó vezérléséhez számos verzióban kapcsológombokat ajánlanak.
Népszerű DSG verziók
Verzió | Kód | Sebességfokozatok száma | Maximális motornyomaték, Nm | Maximális motorkapacitás, l | Tengelykapcsoló típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
DSG-6 | DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3,2 | száraz | 2003 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran |
DSG-7 | DQ200 (0AM) | 7 | 250 | 2,0 | száraz | 2007 | Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7 |
DSG-7 | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2,5 | olaj | 2008 | Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6 |
DSG-7 | DQ380 (0DE) | 7 | 420 | 2,0 | olaj | 2015 | Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan |
DSG-7 | DQ381 (0GC) | 7 | 420–430 | 2,0 | olaj | 2017 | Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq;Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon |
DSG-7 | DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3,0 | olaj | 2015 | Volkswagen Phideon |
A DSG sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
Működés közben gyakori rángatás és rezgés. | DQ250 (02E) |
A mágnesszelepek eltömődnek a tengelykapcsoló kopásából származó maradványokkal, ha az olajat nem cserélik ki időben. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
A kuplungkészlet idő előtt elhasználódik. | DQ200 (0AM) |
Az elektronikus vezérlőegység kiég. | DQ200 (0AM) |
A mechatronikai egység burkolata a magas olajnyomás miatt megrepedhet. | DQ200 (0AM) |
A 6. sebességfokozatot bekapcsoló villa meghibásodásra hajlamos. | DQ200 (0AM) |
A sebességváltó a hőcserélő eltömődése miatt túlmelegedhet. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
A mechatronikai egység hibás működése. | DL382 (0CK, 0CL) |
A váltófolyadék gyorsan elveszti működési jellemzőit. Ez a tengelykapcsoló-csapágy kopását okozza. | DL382 (0CK, 0CL) |
Megjegyzés