Xtronic CVT sebességváltó: megkülönböztető tulajdonságok és műszaki jellemzők

Xtronic CVT sebességváltó: megkülönböztető tulajdonságok és műszaki jellemzők

Az Xtronic CVT egy elektronikusan vezérelt, fokozatmentes sebességváltó, amelyet sok Nissan, néhány Renault és Infiniti modellbe építenek be. A 2000-es évek közepe óta gyártják. A modern modellek 6 virtuális sebességfokozattal rendelkező manuális sebességváltó üzemmóddal készülnek. Az összes Xtronic CVT sebességváltót a japán Jatco cég gyártja, amely a Nissan Motor Co. Ltd leányvállalata.

Az Xtronic CVT működési elve 

Az Xtronic CVT sebességváltó a legtöbb esetben egy fokozatmentes sebességváltó, amelyet ékszíj hajt, elektronikusan vezérléssel és hidraulikus nyomatékváltóval rendelkezik. A szíjat a nagyobb teljesítményű motorok esetében láncra cserélték. A hibrid gépkocsi verziókban a nyomatékváltó helyett száraz tengelykapcsolót alkalmaznak.

A manuális üzemmódban különleges szoftverrel felszerelt elektronikus vezérlőegységet használnak. Aktiválásához a vezetőnek a sebességválasztót „D” állásba kell helyeznie, majd a bekapcsolt sebességfokozat blokkolásához balra kell eltolni. A felfelé vagy lefelé történő váltáshoz a vezetőnek a választót balra vagy jobbra kell mozgatnia – a „+” vagy a „–” jel felé.

Népszerű Xtronic CVT sebességváltók

Sebességváltó indexMaximális motorkapacitás, lMaximális motornyomaték, NmMeghajtás típusaGyártás kezdeteModellek, amelyekben alkalmazzák
JF009E (RE0F08A, RE0F08B)1,8175FWD2002Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12
JF010E (RE0F09A, RE0F09B)3,5350FWD, AWD2002Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3
JF011E (RE0F10A)2,5250FWD, AWD2005Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11
JF016E (RE0F10D, RE0F10F)2,5250FWD, AWD2012Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33,  L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF017E (RE0F10G, RE0F10E)3,5380FWD, AWD2012Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)2,5350FWD, AWD2012Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32
JF019E (RE0F10H, RE0F10J)3,5450FWD, AWD2014Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33

Az Xtronix CVT sebességváltók jellemző hibái

HibákSebességváltók
A léptetőmotor gyakran meghibásodik.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A)
Az éles fékezéssel párosuló agresszív vezetési stílus a CVT-szíj megfeszülését okozza.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
A mágnesszelepek eltömődnek és a sebességváltó csúszni kezd.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G,RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H,RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Az olajpumpa nyomásszabályzó szelepének élettartama rövid, érzékeny a szennyeződésekre és megszorul.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D)
A sebességváltó vezérlőmodulja idő előtt meghibásodik.JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
A túlmelegedés a CVT bemeneti és kimeneti sebességérzékelőinek és nyomáskiegyenlítő szelepének meghibásodását okozhatja.JF011E (RE0F10A)
A bemeneti és kimeneti tengelyek csapágyai előfordul, hogy kevés megtett kilométer után is kikopnak. Ilyenkor sajátos zümmögő hang hallható.JF011E (RE0F10A)
A CVT csigacsapágy meghibásodik.JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
A hidraulikus nyomatékátalakító idő előtt meghibásodhat.JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
Elhelyezkedése miatt a sebességváltó olajhűtője egészen gyorsan szennyezetté válik, ami a sebességváltó túlmelegedését okozza.JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)
A bordás csuklók gyorsan elhasználódnak a magas forgatónyomaték miatt, amit az agresszív vezetés okoz.JF017E (RE0F10G, RE0F10E)
Az elektromágneses tengelykapcsoló szelepei kiégnek.JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)