Az Xtronic CVT egy elektronikusan vezérelt, fokozatmentes sebességváltó, amelyet sok Nissan, néhány Renault és Infiniti modellbe építenek be. A 2000-es évek közepe óta gyártják. A modern modellek 6 virtuális sebességfokozattal rendelkező manuális sebességváltó üzemmóddal készülnek. Az összes Xtronic CVT sebességváltót a japán Jatco cég gyártja, amely a Nissan Motor Co. Ltd leányvállalata.
Az Xtronic CVT működési elve
Az Xtronic CVT sebességváltó a legtöbb esetben egy fokozatmentes sebességváltó, amelyet ékszíj hajt, elektronikusan vezérléssel és hidraulikus nyomatékváltóval rendelkezik. A szíjat a nagyobb teljesítményű motorok esetében láncra cserélték. A hibrid gépkocsi verziókban a nyomatékváltó helyett száraz tengelykapcsolót alkalmaznak.
A manuális üzemmódban különleges szoftverrel felszerelt elektronikus vezérlőegységet használnak. Aktiválásához a vezetőnek a sebességválasztót „D” állásba kell helyeznie, majd a bekapcsolt sebességfokozat blokkolásához balra kell eltolni. A felfelé vagy lefelé történő váltáshoz a vezetőnek a választót balra vagy jobbra kell mozgatnia – a „+” vagy a „–” jel felé.
Népszerű Xtronic CVT sebességváltók
Sebességváltó index | Maximális motorkapacitás, l | Maximális motornyomaték, Nm | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) | 1,8 | 175 | FWD | 2002 | Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12 |
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) | 3,5 | 350 | FWD, AWD | 2002 | Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3 |
JF011E (RE0F10A) | 2,5 | 250 | FWD, AWD | 2005 | Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11 |
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) | 2,5 | 250 | FWD, AWD | 2012 | Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33, L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) | 3,5 | 380 | FWD, AWD | 2012 | Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) | 2,5 | 350 | FWD, AWD | 2012 | Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32 |
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) | 3,5 | 450 | FWD, AWD | 2014 | Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33 |
Az Xtronix CVT sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A léptetőmotor gyakran meghibásodik. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A) |
Az éles fékezéssel párosuló agresszív vezetési stílus a CVT-szíj megfeszülését okozza. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
A mágnesszelepek eltömődnek és a sebességváltó csúszni kezd. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G,RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H,RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Az olajpumpa nyomásszabályzó szelepének élettartama rövid, érzékeny a szennyeződésekre és megszorul. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D) |
A sebességváltó vezérlőmodulja idő előtt meghibásodik. | JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
A túlmelegedés a CVT bemeneti és kimeneti sebességérzékelőinek és nyomáskiegyenlítő szelepének meghibásodását okozhatja. | JF011E (RE0F10A) |
A bemeneti és kimeneti tengelyek csapágyai előfordul, hogy kevés megtett kilométer után is kikopnak. Ilyenkor sajátos zümmögő hang hallható. | JF011E (RE0F10A) |
A CVT csigacsapágy meghibásodik. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
A hidraulikus nyomatékátalakító idő előtt meghibásodhat. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Elhelyezkedése miatt a sebességváltó olajhűtője egészen gyorsan szennyezetté válik, ami a sebességváltó túlmelegedését okozza. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
A bordás csuklók gyorsan elhasználódnak a magas forgatónyomaték miatt, amit az agresszív vezetés okoz. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E) |
Az elektromágneses tengelykapcsoló szelepei kiégnek. | JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Megjegyzés