Az S-tronic egy duplakuplungos automata sebességváltó, amelyet 2005 óta szerelnek be az Audi modellekbe. Azelőtt DSG-nek hívták, ahogy a Volkswagen Csoport által gyártott többi autóban is. Ez az automata és a manuális sebességváltó előnyeit kombinálja, maximális vezetési kényelmet biztosít, miközben a vezető manuálisan válthat sebességet, amikor akar. Egyes S-tronic sebességváltók a Volkswagen Csoport által a legtöbb Škoda, SEAT és Volkswagen modellbe beépített DSG sebességváltók másolatai. Néhány ezek közül külön a hosszirányban beszerelt motorral felszerelt gépkocsikhoz készült, és csak különféle Audi modellekben megtalálható.
Az S-tronic működése
A sebességváltó szerkezet két fő tengellyel rendelkezik, páratlan és páros sebességfokozatokkal, amelyek mindegyike egyedi tengelykapcsolóval van összekötve. Amíg egy sebességfokozat van bekapcsolva, az elektronikus váltóvezérlő-egység elemzi a különböző érzékelőktől érkező jeleket, és kiválasztja, hogy ezután melyik sebességfokozatot kell bekapcsolni a második tengelyen. A manuális üzemmódba való átváltáshoz a megfelelő nyílásba kell csúsztatni a váltókart, vagy a kapcsológombokat kell használni.
Népszerű S-tronic verziók
Sebességváltó kód | Sebességfokozatok száma | Maximális motornyomaték, Nm | Motorkapacitás, l | Motorelrendezés | Tengelykapcsoló típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
DL501 (0B5) | 7 | 550 | 4,2 | Hosszirányú | Nedves | 2008 | Audi A4 B8; Audi A7 4G; Audi A6 C7; Audi Q5 8R; Audi A5 8T |
DL800 (0BZ) | 7 | – | – | Hosszirányú | Nedves | 2013 | Audi R8 4S; Audi R8 42 |
DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3,0 | Hosszirányú | Nedves | 2015 | Audi A4 B9; Audi A5 F5; Audi A5 C7, C8; Audi Q5 FY |
DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3,2 | Keresztirányú | Száraz | 2003 | Audi TT 8J; Audi A3 8P; Audi Q3 8U |
DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2,5 | Keresztirányú | Nedves | 2008 | Audi A3 8V; Audi RS3; Audi Q3 8U |
0СJ | 7 | 400 | 2,0 | Hosszirányú | Nedves | 2016 | Audi A4 8W |
Az S-tronic jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A duplakuplungos szerkezet meglehetősen gyorsan meghibásodik. | DL501 (0B5). |
A mágnesszelepek eltömődnek a tengelykapcsoló kopásából származó maradványokkal, ha az olajat nem cserélik ki időben. | DL501 (0B5); DQ250 (02E); DQ500 (0BT, 0BH, 0DL). |
A kuplungfedél csapágya megsérül. | DL501 (0B5). |
A sebességváltó rángat, és erős rezgéseket okoz. | DQ250 (02E). |
A sebességváltó túlmelegszik, ha a hőcserélőt nem tisztítják meg rendszeresen. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL). |
Megjegyzés