A Geartronic hidraulikus nyomatékváltóval és kézi üzemmód funkcióval rendelkező manumatic (félautomata) sebességváltó, amelyet Volvo személygépkocsikban és teherautókban alkalmaznak. Az 1990-es években vezették be. Ma már a márka szinte minden modelljéhez rendelkezésre áll. A manuális üzemmód lehetővé teszi, hogy ha szükséges a járművezető vezérelje a gépkocsit, például javítsa terepjellemzőit, vagy egyes vezetési helyzetekben a dinamikáját.
Így működik a Geartronic
Alapértelmezés szerint a Geartronic automata sebességváltóként működik, függetlenül kiszámítja és módosítja a sebességfokozatot. A manuális üzemmódba való váltáshoz a vezető a váltókart az „+S” nyílásba csúsztatja, majd attól függően, hogy melyik sebességfokozatba akar kapcsolni, a „+” vagy a „-” állásba. Sok modern Volvo gépkocsiban a manuális sebességváltó-vezérléshez kapcsológombok is rendelkezésre állnak. A manuális vezérlésre való váltást követően a műszerfal „+S−” kijelzőjének színe narancssárgára vált, és egy szám jelenik meg, hogy jelezze, hogy melyik sebességfokozat van bekapcsolva.
Népszerű Geartronic verziók
Sebességváltó kód | Gyártó | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Maximális motornyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
AWTF-80 SC | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | 2001 | Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3,5 | 320 | 2000 | Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I |
4T65-E | General Motors | 4 | 3,8-5,3 | 380–440 | 1996 | Volvo XC90; Volvo S80 |
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) | Aisin | 8 | 3,5-4,5 | 350–480 | 2013 | Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I |
TF-80SD | Aisin | 6 | 3,0 | 450 | 2010 | Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I |
A Geartronic jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A nyomatékváltó mágnesszelepei eltömődnek, ha a váltófolyadékot nem cseréljük ki időben. | AW55-50SN, TG-81SC. |
A sebességváltó mechanikus elemei gyorsan elkopnak, ha a sebességváltóban a folyadékszint túlságosan alacsony. | AW55-50SN. |
A bolygókerekes hajtómű tengelyek gyakran eltörnek. | AW55-50SN. |
A nyomatékváltó áthidaló (blokkírozó) tengelykapcsolója kikopik. | TG-81SC. |
A bal hajtótengely hüvelye vagy tömítése szivárogni kezd. | TG-81SC. |
A csapágyak hajlamosak a meghibásodásra. | GM 4Т65Е. |
Megjegyzés