Geartronic — sebességváltók Volvo gépkocsikhoz

Geartronic — sebességváltók Volvo gépkocsikhoz

A Geartronic hidraulikus nyomatékváltóval és kézi üzemmód funkcióval rendelkező manumatic (félautomata) sebességváltó, amelyet Volvo személygépkocsikban és teherautókban alkalmaznak. Az 1990-es években vezették be. Ma már a márka szinte minden modelljéhez rendelkezésre áll. A manuális üzemmód lehetővé teszi, hogy ha szükséges a járművezető vezérelje a gépkocsit, például javítsa terepjellemzőit, vagy egyes vezetési helyzetekben a dinamikáját.

Így működik a Geartronic

Alapértelmezés szerint a Geartronic automata sebességváltóként működik, függetlenül kiszámítja és módosítja a sebességfokozatot. A manuális üzemmódba való váltáshoz a vezető a váltókart az „+S” nyílásba csúsztatja, majd attól függően, hogy melyik sebességfokozatba akar kapcsolni, a „+” vagy a „-” állásba. Sok modern Volvo gépkocsiban a manuális sebességváltó-vezérléshez kapcsológombok is rendelkezésre állnak. A manuális vezérlésre való váltást követően a műszerfal „+S−” kijelzőjének színe narancssárgára vált, és egy szám jelenik meg, hogy jelezze, hogy melyik sebességfokozat van bekapcsolva.

Népszerű Geartronic verziók

Sebességváltó kód Gyártó Sebességfokozatok száma Maximális motorkapacitás, l Maximális motornyomaték, Nm Gyártás kezdete Modellek, amelyekben alkalmazzák
AWTF-80 SC Aisin 6 2,5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3,5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3,8-5,3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35,  AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3,5-4,5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3,0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

A Geartronic jellemző hibái 

HibákSebességváltók
A nyomatékváltó mágnesszelepei eltömődnek, ha a váltófolyadékot nem cseréljük ki időben.AW55-50SN, TG-81SC.
A sebességváltó mechanikus elemei gyorsan elkopnak, ha a sebességváltóban a folyadékszint túlságosan alacsony.AW55-50SN.
A bolygókerekes hajtómű tengelyek gyakran eltörnek.AW55-50SN.
A nyomatékváltó áthidaló (blokkírozó) tengelykapcsolója kikopik.TG-81SC. 
A bal hajtótengely hüvelye vagy tömítése szivárogni kezd.TG-81SC.
A csapágyak hajlamosak a meghibásodásra.GM 4Т65Е.