A Porsche Doppelkupplung (PDK) a Porsche gépkocsikhoz használt duplakuplungos automata sebességváltó. Manuális vezérléssel rendelkezik, az automata és a manuális sebességváltók előnyeit kombinálja. Tökéletes megoldás a sportautókhoz, mivel kiemelkedő dinamikát, azonnali sebességváltást (akár 100 milliszekundumig) biztosít, rendkívül hatékony és segít az üzemanyag megtakarításában. Az váltás szinte teljesítményváltozás mentesen történik. Ugyanakkor az automatikus üzemmód kényelmes mindennapi autózást tesz lehetővé.
A PDK-t 1985-ben mutatták be a Porsche 962 versenyautóhoz szolgáló opcióként. Az adaptált változatot 2008 óta szerelik be a márka közúti modelljeibe. A 911 Carrera volt az első sorozatgyártású gépkocsi, amelyet PDK sebességváltóval szereltek fel.
Hogyan működik a Porsche Doppelkupplung (PDK)?
A PDK két modult tartalmaz, amelyeket két párhuzamos tengelykapcsoló köt össze a motorral. Az egyik tengelykapcsoló a páratlan sebességfokozatokba kapcsol, a másik párosokba. A szükséges sebességfokozatot elektrohidraulikával működtetett villákkal kell kapcsolják be. A modern modellek 8 sebességes PDK sebességváltóval vannak felszerelve: az első 6 a sportos vezetéshez, a másik 2 pedig az üzemanyag-takarékossághoz és a kényelemhez megfelelő.
A sebességváltó szoftver automatikusként több üzemmódra van programozva: Normal, Individual (egyéni), Sport, Sport Plus és néhány esetben Race Track (versenypálya). A manuális vezérlés a középső konzolra szerelt sebességváltó kar előre-hátra csúsztatásával történik, így lehet magasabb vagy alacsonyabb sebességfokozatba kapcsolni. A váltás a kormánykerékre szerelt gombokkal is végezhető.
Népszerű Porsche Doppelkupplung (PDK) verziók
Sebességváltó kód | Gyártó | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Motor maximális nyomatéka, Nm | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
8DT | ZF | 8 | 6,7 | 1000 | FWD, RWD, AWD | 2016 | Porsche Panamera |
7DT-75 | ZF | 7 | 4,8 | 750 | RWD, AWD | 2009 | Porsche Macan; Porsche Panamera |
7DT-70 | ZF | 7 | 3,8 | 700 | RWD, AWD | 2010 | Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo |
7DT-45 | ZF | 7 | 4,0 | 450 | RWD, AWD | 2009 | Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera S; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster |
A Porsche Doppelkupplung (PDK) jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
Szoftverhibák fordulhatnak elő. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Tengelykapcsoló beállítási hiba. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Sebességváltáskor rángat. | 7DT-70; 7DT-45; 7DT-75 |
Megjegyzés