A Twin Clutch SST, más néven Twin Clutch Sport Shift sebességváltó egy 6 sebességes automata manuális váltó, amely két kuplunggal és manuális vezérléssel rendelkezik. Mitsubishi gépkocsikba és a francia PSA Csoport néhány modelljébe építik be. A sebességváltót a Mitsubishi Motors fejlesztette ki a Getrag céggel (jelenleg Magna PT néven ismert) együttműködve. 2008-ban, a Lancer Evolution X modellen mutatták be. Viszonylag közeli sebességfokozatok jellemzik, ami pozitív hatást gyakorol a gépkocsi dinamikájára, és a nagy teljesítményű autók esetében fontos.
A Twin Clutch SST működése
A Twin Clutch SST két elektrohidraulikus tengelykapcsolón alapul, amelyek mindegyike egy-egy sebességfokozat-csoportért felelős. Amikor be van kapcsolva egy sebességfokozat, a második már ki van választva, és bekapcsol, amint a megfelelő tengelykapcsoló működésbe lép. A sebességváltás zökkenőmentesen, a nyomaték áramlásának megszakítása nélkül történik. Ez kiváló dinamikát biztosít, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és lehetővé teszi a sportosabb vezetést.
Automata üzemmódban a sebességváltó vezérlőegysége a különböző érzékelők adatai alapján határozza meg a kiválasztandó sebességfokozatot. A vezető választhat a vezetési módok közül, beleértve a Normal és a Sport (egyes verziókban S-Sport) üzemmódokat is. Szükség esetén a vezető manuális vezérlésre válthat. Ehhez „D” állásból egy speciális nyílásba kell csúsztatnia a sebességváltó kart, majd ezután „+” vagy „-” helyzetbe, illetve használhatja a kapcsológombokat.
A Twin Clutch SST műszaki jellemzői
Sebességváltó kód | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Max. nyomaték, Nm | Tengelykapcsoló típusa | Autó elrendezése | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
SPS6 (6DCT470) | 6 | 2,2 | 470 | Nedves | FWD, AWD | 2008 | Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer |
Jellemző hibák
- A lengéscsillapítók és rugók korán meghibásodnak. A problémát súlyosbítja az agresszív vezetés.
- A sebességváltó érzékeny a szennyeződésekre. A szűrőt és a folyadékot gyakran ki kell cserélni.
- A hidraulikus szeleptest csatornái és mágnesszelepei a súrlódó lemezek és a lengéscsillapító elemeinek kopásából származó maradványoktól eltömődnek, ami a sebességváltó meghibásodásához vezet.
- A sebességváltó hajlamos a túlmelegedésre, ezért a folyadékhűtőt rendszeresen ki kell tisztítani.
- A tömítőfedél a túlzott rezgések miatt megsérülhet, ami a sebességváltó burkolatában szivárgást okozhat.
Megjegyzés