Az Activematic egy Mazda modellekbe beépített manuális vezérlési lehetőséggel rendelkező automataváltó sorozat. Az automata és manuális üzemmódok kombinációjának, valamint a különböző szoftverbeállításoknak köszönhetően ezek a sebességváltók kiegyensúlyozott működési jellemzőkkel rendelkeznek, kiváló gyorsulási dinamikát, gyors sebességváltást, kényelmes vezetést és üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.
Így működik
Az Activematic egy klasszikus hidraulikus automata sebességváltóra épül. A különleges firmware az AAS (aktív adaptív váltás) funkciót teszi lehetővé. Adaptív, az útviszonyoknak megfelelő váltást biztosít. A manuális üzemmódba való kapcsoláshoz a vezető az „M”-el jelölt álllásba kell csúsztatja a sebességváltó kart. A felfelé, illetve lefelé történő váltáshoz „+” vagy „-” állásba mozgatja a kart. A kapcsológombok is használhatók.
A legtöbb változatban a DAM (DIrect Activematic) funkció is rendelkezésre áll. Ez lehetővé teszi, hogy a vezető rövid időre anélkül váltson felfelé vagy lefelé hogy manuális üzemmódba kapcsolna. Ez kényelmes kanyarodáskor,, a lejtőn való autózáskor és néhány egyéb helyzetben is.
Népszerű Activematic sebességváltók
Sebességváltó kód | Gyártó | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Maximális nyomaték, Nm | Autó elrendezése | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2,3 | 200 | FWD | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A‑EL | Ford | 5 | 2,5 | 250 | FWD | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5,0 | 480 | RWD, AWD | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4,0 | 450 | FWD, AWD | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3,0 | 260 | FWD | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Az Active Select rendszerrel felszerelt sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A sebességváltó perselyei idővel elkopnak, ami működés közben rezgést okoz. | GF4A-EL |
A mágnesszelepek idő előtt elhasználódnak, ami használat közben gyakran rángatást és rezgést okoz. | GF4A-EL; FS5A‑EL |
A sebességváltó túlmelegedhet, ha a hűtőt nem tisztítják meg időben, ami elektronikus meghibásodást eredményez. | GF4A-EL |
A hátsó fedél kopása alacsony olajnyomást okoz. Ez a súrlódó lemezek csúszását és kiégését eredményezi. | FN4A-EL |
A tömítések, a gumiöntvény dugattyúk és fékszalagok rövid élettartammal rendelkeznek. | FN4A-EL; FS5A‑EL |
A csapágyak gyorsan meghibásodnak, és a sebességváltó tengely elállítódik. | FS5A‑EL |
A hátrameneti váltódob idő előtt elhasználódik, így a sebességfokozat beállítása lehetetlenné válik. | FS5A‑EL |
A hidraulikus szeleptest mágnesszelepei érzékenyek a szennyeződésre. A váltófolyadék és a szűrőcsere időben történő elmulasztása károsítja ezeket az alkatrészeket. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Megjegyzés