Sportronic sebességváltó: megkülönböztető tulajdonságok és műszaki jellemzők

Sportronic sebességváltó: megkülönböztető tulajdonságok és műszaki jellemzők

A Sportronic egy több jelentéssel rendelkező elnevezés – az Alfa Romeo és Mitsubishi járművek sebességváltójára utal. Az Alfa Romeo gépkocsikban a Sportronic egy automata sebességváltó manuális sebességváltási lehetőséggel. A 90-es évek vége óta használják, és a manuális és az automata sebességváltó előnyeit kombinálja. Üzemanyag-takarékosság és a tökéletes dinamika jellemzi; kényelmes vezetést biztosít, lehetővé teszi, hogy a vezető összetett manővereket hajtson végre, és nehéz körülmények között javítja a jármű terepjellemzőit. Ráadásul ez a sebességváltó alkalmazkodik az egyéni vezetési stílushoz is.

A Mitsubishi gépkocsik esetében a Sportronic elnevezés a fokozatmentes CVT-kben rendelkezésre álló manuális sebességváltási módot jelenti, amely lehetővé teszi, hogy a vezető a motornyomaték maximális hatékonyságú kihasználása érdekében manuálisan kezelje a sebességváltót.

A Sportronic működési elve 

Az Alfa Romeo Sportronic sebességváltó egy hidraulikus nyomatékváltóval és bolygókerekes hajtómű-készletekkel felszerelt hagyományos automata sebességváltón alapul. A manuális vezérlés közvetett módon, különleges firmware-rel felszerelt elektronikus vezérlőegységen keresztül történik. A vezető által kiválasztott sebességfokozatra vonatkozó információ elektromos jelek formájában kerül továbbításra a különböző érzékelőktől a vezérlőegységnek, ezután pedig az ECU parancsjeleket küld a működtetőknek, amelyek a szükséges sebességfokozatba váltanak. A sebességfokozat manuális üzemmódban történő kiválasztásához a vezető a sebességváltó kart használja.

A Mitsubishi autókban a manuális vezérlés a sebességváltó karral vagy a kapcsológombokkal végezhető el.

Népszerű Sportronic sebességváltók

Sebességváltó kód Gyártó Sebességfokozatok száma Sebességváltó típusa Maximális nyomaték, Nm Maximális motorkapacitás, l Meghajtás típusa Gyártás kezdete Az ilyen típusú sebességváltóval felszerelt autómodellek
4HP20 ZF 4 Automata, nyomatékváltóval 330 3,5 FWD 1995 Alfa Romeo 166
AW55-50SN Aisin 5 Automata, nyomatékváltóval 330 3,5 FWD 2000 Alfa Romeo 166
F1CJA/W1CJA (JF011 E) Jatco Fokozatmentes sebességváltó 250 2,5 FWD, 4WD 2005 Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

A Sportronic sebességváltók jellemző hibái

HibákSebességváltók
A tengelykapcsoló-csomag súrlódó lemezeinek kopása miatt a szeleptest csatornái eltömődnek.AW55-50SN
A mechanikus szerelvények az olajhiány miatt gyorsan elhasználódnak.AW55-50SN
A hidraulikus szeleptest és a bolygókerekes hajtóművek perselyei idővel elkopnak.AW55-50SN
A nyomatékváltó súrlódó lemezének kopása miatt a tengely rezegni kezd, és szivárgások lépnek fel.ZF 4HP20 
A sebességváltó szivattyú alkatrészei, mint például a persely, az állórész és a napkerék csapágyai meghibásodnak.ZF 4HP20 
A mágnesszelepek és a sebességfokozat-érzékelő meghibásodnak.ZF 4HP20 
A bemeneti és kimeneti tengelyek csapágyai idő előtt elkopnak.F1CJA/W1CJA (JF011E) 
A CVT ékszíj szíja megnyúlik.F1CJA/W1CJA (JF011E)
A sebességváltó szivattyú áramlásszabályozó szelepe eltömődik, ha a folyadékcsere nem történik meg időben, ami rángással jár.F1CJA/W1CJA (JF011E)
A léptetőmotor gyakran meghibásodik.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése