A Sportronic egy több jelentéssel rendelkező elnevezés – az Alfa Romeo és Mitsubishi járművek sebességváltójára utal. Az Alfa Romeo gépkocsikban a Sportronic egy automata sebességváltó manuális sebességváltási lehetőséggel. A 90-es évek vége óta használják, és a manuális és az automata sebességváltó előnyeit kombinálja. Üzemanyag-takarékosság és a tökéletes dinamika jellemzi; kényelmes vezetést biztosít, lehetővé teszi, hogy a vezető összetett manővereket hajtson végre, és nehéz körülmények között javítja a jármű terepjellemzőit. Ráadásul ez a sebességváltó alkalmazkodik az egyéni vezetési stílushoz is.
A Mitsubishi gépkocsik esetében a Sportronic elnevezés a fokozatmentes CVT-kben rendelkezésre álló manuális sebességváltási módot jelenti, amely lehetővé teszi, hogy a vezető a motornyomaték maximális hatékonyságú kihasználása érdekében manuálisan kezelje a sebességváltót.
A Sportronic működési elve
Az Alfa Romeo Sportronic sebességváltó egy hidraulikus nyomatékváltóval és bolygókerekes hajtómű-készletekkel felszerelt hagyományos automata sebességváltón alapul. A manuális vezérlés közvetett módon, különleges firmware-rel felszerelt elektronikus vezérlőegységen keresztül történik. A vezető által kiválasztott sebességfokozatra vonatkozó információ elektromos jelek formájában kerül továbbításra a különböző érzékelőktől a vezérlőegységnek, ezután pedig az ECU parancsjeleket küld a működtetőknek, amelyek a szükséges sebességfokozatba váltanak. A sebességfokozat manuális üzemmódban történő kiválasztásához a vezető a sebességváltó kart használja.
A Mitsubishi autókban a manuális vezérlés a sebességváltó karral vagy a kapcsológombokkal végezhető el.
Népszerű Sportronic sebességváltók
Sebességváltó kód | Gyártó | Sebességfokozatok száma | Sebességváltó típusa | Maximális nyomaték, Nm | Maximális motorkapacitás, l | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú sebességváltóval felszerelt autómodellek |
4HP20 | ZF | 4 | Automata, nyomatékváltóval | 330 | 3,5 | FWD | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automata, nyomatékváltóval | 330 | 3,5 | FWD | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Fokozatmentes sebességváltó | 250 | 2,5 | FWD, 4WD | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
A Sportronic sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A tengelykapcsoló-csomag súrlódó lemezeinek kopása miatt a szeleptest csatornái eltömődnek. | AW55-50SN |
A mechanikus szerelvények az olajhiány miatt gyorsan elhasználódnak. | AW55-50SN |
A hidraulikus szeleptest és a bolygókerekes hajtóművek perselyei idővel elkopnak. | AW55-50SN |
A nyomatékváltó súrlódó lemezének kopása miatt a tengely rezegni kezd, és szivárgások lépnek fel. | ZF 4HP20 |
A sebességváltó szivattyú alkatrészei, mint például a persely, az állórész és a napkerék csapágyai meghibásodnak. | ZF 4HP20 |
A mágnesszelepek és a sebességfokozat-érzékelő meghibásodnak. | ZF 4HP20 |
A bemeneti és kimeneti tengelyek csapágyai idő előtt elkopnak. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
A CVT ékszíj szíja megnyúlik. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
A sebességváltó szivattyú áramlásszabályozó szelepe eltömődik, ha a folyadékcsere nem történik meg időben, ami rángással jár. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
A léptetőmotor gyakran meghibásodik. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Megjegyzés