A TDCi Common Rail üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt turbófeltöltős dízelmotor, amelyet Ford gépkocsikba építenek be. 2000-ben jelent meg a piacon. Néhány motort házon belül a Ford Motor Company, míg másokat a Groupe PSA (jelenleg Stellantis) gyárt.
A TDCi motorok jellemzői
A TDCi-motorok mindegyike 4 hengerrel és 8 vagy 16 szeleppel rendelkezik. Verziótól függően a motorblokk alumíniumból vagy öntöttvasból készül. A hengerfej alumínium vagy öntöttvas is lehet. A motorokat turbófeltöltővel szerelik fel, amely gyakran változtatható geometriájúval. Rendszerint a szelepvezérlő mechanizmusban ékszíjat alkalmaznak. Léteznek azonban lánccal vagy szíj és lánc kombinációjával felszerelt változatok is.
Népszerű TDCi motorok
Verziónév | Kód | Kapacitás, l | Szelepek száma | Max. teljesítmény, LE | Max. nyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú motorral felszerelt Ford modellek |
Duratorq DLD-414 | F6JA | 1,4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD-415 | UGJC | 1,5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max; Fiesta Mk5. |
DLD-416 | GPDA, GPDC | 1,6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD-416 | G8DA; G8DB | 1,6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD-418 | HCPA | 1,8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD-418 | FFDA | 1,8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD-418 | KKDA; KKDB | 1,8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD-418 | QYWA | 1,8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2,0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2,0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2,2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2,2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2,0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2,2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2,4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit Mk6. |
A TDCi motorok jellemző hibái
Hibák | Motorok |
Az üzemanyag-befecskendezők egészen korán meghibásodnak. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
A befecskendezők túlzott üzemanyag-ellátása miatt nagy a kockázata annak, hogy a motor dugattyúi károsodnak a hő miatt | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
A hengerdugattyú-szerelvény kopása megnöveli a motorolaj-fogyasztást. | F6JA. |
A turbófeltöltő gyorsan elkopik. | GPDA; GPDC; F6JA. |
Az első motortartó rövid élettartammal rendelkezik. | F6JA. |
Az EGR szelepen gyorsan felhalmozódnak a szénlerakódások. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
A dízel részecskeszűrő viszonylag kevés megtett kilométert követően eltömódik. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
Az üzemanyagrendszer elemei gyorsan elkopnak. | G8DA; UGJC; G8DB. |
A vezérműtengelyek idő előtt kopnak, és a vezérműlánc megnyúlik. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
Az üzemanyag-befecskendezők alatti alátétek rendszeresen kiégnek. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
A motoron gyorsan szénlerakódások gyűlnek össze. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
A hidraulikus konzolok egy idő után szivárognak. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
A rezgéscsillapító főtengely-tárcsa és a főtengely helyzetérzékelője idő előtt meghibásodik. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
Az üzemanyagrendszer elemeiben gyakran alakulnak ki légzárak. | QYWA. |
A hidraulikus emelőknél korán olyan hiba léphet fel, ami kopogó hangot eredményez. | QXWA; TXDA. |
A rezgések az elektromos vezetékek meghibásodását és az elektronikus vezérlőegység hibás működését okozzák. | QXWA; TXDA. |
Az üzemanyagban található szennyeződések károsítják az üzemanyag-szivattyú tengelyét. | JXFA; FMBA. |
A kapcsolórudak kis vége megrongálódik. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Megjegyzés