A DI-D motorok közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt turbófeltöltős dízelmotorok. Mitsubishi gépkocsikban megtalálhatók. 1999-ben jelentek meg először a harmadik generációs Mitsubishi Pajero terepjárókban. Napjainkban ezeket a motorokat széles körben használják.
A DI-D motorok jellemzői
A DI-D motorok négyhengeres soros elrendezésűek. Öntöttvas vagy alumínium motorblokkal rendelkeznek. A hengerfej minden esetben alumíniumból készül. A vezérműben verziótól függően lánc- vagy szíjhajtás található. A 2000-es évek elején gyártott motorok üzemanyag-befecskendezéséhez elosztó típusú pumpát használtak. Ezt később felváltotta a hatékonyabb és üzemanyag-takarékosabb Common Rail rendszer.
Népszerű DI-D motorok
Motorkód | Motorkapacitás, l | Szelepek száma | Max. teljesítmény, LE | Max. nyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú motorral felszerelt Mitsubishi modellek |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
A DI-D motorok jellemző hibái
Hibák | Motorok |
A motor tömítései és tömítőgyűrűi gyakran elveszítik a záróképességüket. | 4D56. |
Az üzemanyag-befecskendezők gyorsan meghibásodnak, különösen gyenge minőségű üzemanyag használata esetén. | 4D56; 4N15; 4N14. |
A főtengely-tárcsa rövid élettartammal rendelkezik. | 4D56. |
A köztes tengely ékszíja korán meghibásodik. | 4D56. |
A hengerfej viszonylag kevés megtett kilométer után gyakran megreped. | 4D56. |
A dugattyúk a túlságosan magas hőmérséklet miatt megrongálódnak. | 4М41. |
A magas nyomású üzemanyag-szivattyú rövid élettartammal rendelkezik. | 4М41. |
A főtengely-tárcsa idő előtti kopásra hajlamos. | 4М41. |
Az EGR szelepen gyorsan szénlerakódások halmozódnak fel. | 4М41; 4N15; 4N14. |
A szívócső terelőlapátjai a szénlerakódások kialakulása miatt elakadnak. | 4N14; 4N15. |
A forgattyústengely csapágyai viszonylag kevés megtett kilométer után az olajszivattyú elhasználódása és a kenési rendszer nyomásának csökkenése miatt foroghatnak. | F9Q. |
Az alacsony nyomású üzemanyag-szivattyú gyakran meghibásodik. | F9Q. |
A nyomásszabályzó szelep eltömődése a motor meghibásodásához vezet. | F9Q. |
Megjegyzés