Szimmetrikus összkerékhajtási rendszer SAWD : leírás, jellemzők és működési elv

Szimmetrikus összkerékhajtási rendszer SAWD : leírás, jellemzők és működési elv

A szimmetrikus összkerékhajtási rendszer (AWD) vagy SAWD egy permanens összkerékhajtási rendszer, amelyet 2003 óta a Subaru gépkocsikban alkalmaznak. A BRZ és kei-autók kivételével a márka minden modelljébe ez van beépítve. Csúszós útfelületen javítja a gépkocsik kormányozhatóságát és stabilitását. A rendszer száraz utakon gyorsabb gyorsulást tesz lehetővé és javítja a terepjellemzőket.

Így működik

A SAWD megkülönböztető jellemzője a szimmetrikus elrendezése. A motor főtengelye, a sebességváltó, a kardántengely, valamint a központi és tengely-differenciálművek mind a jármű hossztengelye mentén helyezkednek el. Ez segít csökkenteni a tömegközéppontját, és jobb súlyeloszlást biztosít. Az elrendezés a jármű jobb kezelhetőségét és a vezető és az utasok megnövelt kényelmét biztosítja.

A SAWD különböző kialakításokkal elérhető. A kézi sebességváltóval rendelkező változatokat általában kúpfogaskerekes központi differenciálművel és áthidaló viszkózus tengelykapcsolóval szerelik fel. A motor nyomatéka a kerekek megegyező tapadása esetén egyenletesen oszlik meg a tengelyek között. A viszkózus tengelykapcsoló akkor kapcsol be, ha az egyik csúszni kezd, ekkor a nyomaték nagy része a jobb tapadással rendelkező tengelyre kerül újraelosztásra. A nagyobb teljesítményű motorokkal rendelkező változatok hátsó önzáró differenciálművel és viszkózus tengelykapcsolóval rendelkeznek.

Az automata sebességváltóval vagy CVT-vel felszerelt autók esetében a SAWD működtetése gerotor szivattyúval felszerelt többlemezes tengelykapcsoló segítségével történik. Ez az útviszonyoknak megfelelően osztja el a nyomatékot a tengelyek között. Előfordul, hogy ehhez elektronikusan vezérelt, többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak.

A SAWD jellemzői

Sebességváltó típus Subaru modellek A differenciálmű jellegzetességei
Manuális Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. A központi differenciálmű kúpfogaskerékkel rendelkezik. Ez egy viszkózus tengelykapcsoló segítségével reteszel. Gyakran lassító áttételt is alkalmaznak. A hátsó differenciálmű viszkózus tengelykapcsoló segítségével végrehajtott áthidalással is rendelkezhet.
Automata Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Központi differenciálműként bolygókerekes hajtómű-készletekkel és lemezes típusú tengelykapcsolóval rendelkező aszimmetrikus differenciálművet alkalmaznak. Szükség esetén a gépkocsi elektronikus menetstabilizáló rendszerének (VDC) köszönhetően a motor teljes teljesítménye egy kerékbe továbbítható.
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Központi differenciálmű helyett a nyomaték tengelyek közötti elosztására elektronikus vezérlésű többlemezes tengelykapcsolót használnak. A tengely-differenciálművek nyitott típusúak.