A TPMS jelentése (tire pressure monitoring system), magyarul „gumiabroncsnyomás ellenőrző rendszer” egy olyan elektronikus rendszer a gépkocsiban, amely a különböző típusú járműveken a gumiabroncsok légnyomását figyeli. A rendszer a valós idejű gumiabroncsnyomás-információkat továbbít a járművezetőnek, egy mérőeszköz, egy piktogram vagy egy egyszerű figyelmeztető lámpa segítségével. A cél az abroncsok rossz vagy egyenesen veszélyes állapotának felismerése, diagnosztizálása, mert ezáltal a hiba orvosolható és elkerülhetők a közúti balesetek, a túlzott üzemanyag-fogyasztás vagy a gumiabroncs fokozott kopása a túlfújt állapot miatt.
Szóval a TPMS használata egyfelől növeli a járműbiztonságot, jelentősen csökkentve az elégtelen guminyomás miatt bekövetkező közúti balesetek kockázatát, másfelől segít megfelelő szinten tartani az üzemanyag-fogyasztást, ezzel támogatva a környezetünk védelemét. Ha ugyanis, hogy a gyári előírásnál például 30 százalékkal kisebb guminyomással használjuk az autónkat egyrészt több üzemanyagot égetünk el, másrészt a gumi intenzívebb kopásnak van kitéve, hamarabb megy tönkre.
A TPMS két fajtája
Kétféle TPMS szenzort különböztetünk meg egymástól: a direkt (dTPMS) és az indirekt (iTPMS) rendszert.Az indirekt rendszer az adatokat az ABS érzékelőből nyeri. Ebben az esetben az abroncsok belsejében nincsenek érzékelők. A rendszer csak menet közben működik, és csak alacsony guminyomás vagy defekt esetén figyelmeztet. Az indirekt rendszer pontatlanabb mérési eredményt ad, mint a direkt rendszer. Az abroncs hőmérsékletének mérésére nem alkalmas, valamint mivel parkoló helyzetben nem végez mérést, a pakolás közben keletkezett defektek észlelésére nem alkalmas. Az indirekt rendszerek szerelése kevésbé időigényes és költségük alacsonyabb, mint a direkt rendszereké.
A direkt rendszer esetén az gumiabroncs belsejében vezeték nélküli, elemes érzékelők mérik a légnyomást. Ezek a szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve. A direkt TPMS rendszerek képesek az abroncshőmérséklet, valamint a pontos légnyomás mérésére és parkolás közben is tudnak méréseket végezni. További előnyük az indirekt rendszerrel szemben, hogy a direkt rendszer képes pontosan beazonosítani a problémás gumiabroncsot. Direkt rendszer segítségével akár a pótkerék nyomása is vizsgálható.

A TPMS története
Az Európai Unióban, így Magyarországon is, a 2014. november elseje után újonnan forgalomba állított autók mindegyike rendelkezik keréknyomás mérő rendszerrel. 2015-től a forgalmi vizsgán ellenőrzik az abroncsnyomás-ellenőrző berendezést is. A TPMS rendszer általános bevezetésével a jármű műszerfalára egy új visszajelző lámpa került. A lámpa nem megfelelő keréknyomás esetén világít, míg a lámpa villogása az ECU által észlelt rendszerproblémát jelzi.
A TPMS rendelet
Az ECE R64-es rendelet részletes leírást ad azokról a kritériumokról, amelyeknek kell megfelelnie a 2014. november elsejétől kötelező TPMS-nek, valamint azt is, hogy milyen esetekben kell a rendszernek figyelmeztetni a járművezetőt.
Jeleznie kell többek között, ha nagymértékű a levegővesztés következik be. Ez 10 perces periódus alatt 20%-os, vagy azt meghaladó nyomásesést jelent.
Figyelmeztetnie kell a járművezetőt akkor is, ha 60 percen keresztül fokozatosan csökken a gumiabroncsnyomás.
A rendszernek minden esetben megbízhatóan kell működnie 40 km/h sebesség és a jármű végsebessége között.
Ez a rendelet csak az újonnan forgalomba helyezett járművekre vonatkozik, utólagos beszerelést a törvény semmilyen formában nem ír elő.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer előnyei

Az TPMS ellenőrző rendszer kötelezővé tétele az új autókban fontos lépés volt. Ez a rendszer rendkívül hasznos mind az autóvezető, mind a közlekedésben résztvevő többi ember számára.
Nézzük hát meg a TPMS rendszer legfontosabb előnyeit:Mi a teendő, ha a TPMS rendszer aktiválódik?

Az autónk műszerfalán hirtelen felvillanó kerék piktogram és felkiáltójel a TPMS rendszer jelzése. Ez a jelzés nem minden esetben a gumiabroncs nyomásával kapcsolatos problémát jelez. Két különböző jelzést kaphatunk a TPMS rendszertől:
A piktogram nem mindig egyértelműsíti, hogy melyik hibaállapottal van dolgunk, épp ezért érdemes figyelmesen átolvasni az autó használati utasításában az egyes piktogramok jelentését.
A hibajelzés észlelése után a következőket tehetjük:- Keressünk egy biztonságos leállóhelyet, ahol nem gátoljuk vagy veszélyeztetjük a forgalomban lévő autók szabad közlekedését és/vagy a saját biztonságunkat! Nem kell azonnal megállnunk, sokkal fontosabb, hogy biztonságos helyet találjunk a gumiabroncsok ellenőrzéséhez.
- Ellenőrizzük az abroncsokat és keressük meg az esetleges defekt helyét! Ha nem látunk semmiféle külsérelmi nyomot vagy egyéb a defektre utaló jelet, akkor ne álljunk neki rögtön gumit cserélni! Ha azonban egyértelműen defektünk van, akkor gumit kell cserélnünk. Ezt ha el tudjuk végezni szakszerűen, akkor mi is megtehetjük. Ellenkező esetben inkább hívjunk autómentőt!
- A gumiabroncsnyomás korrigálásához használjunk autópumpát. Ha nem ismerjük a gumihoz tartozó ideális nyomásszintet, megtaláljuk azt a gyártó weboldalán!
- Minimum 5 órányi állás után, ismét mérjük meg a nyomást a gumiban. A kihűlt abroncsok nyomása eltérő lehet.
Egy hosszabb utazás megkezdése előtt vagy hosszabb útról hazatérve mindig ellenőrizzük az egyes gumiabroncsok nyomását. Hosszú táv megtétele, különösen szélsőségesen hideg vagy meleg éghajlaton, olyan mértékben változtathatja meg az abroncsnyomást, hogy az már hatással lehet az autó működésére. Egy-egy új szezon elején pedig minden esetben ellenőrizzük a gumik nyomását.
TPMS karbantartási tippek
Mint láttuk, bár a két TPMS rendszer eltér egymástól, mindkét rendszer ugyanazt a célt szolgálja, és a műszerfalon ugyanazt a jelzőlámpát aktiválja. Bár a TPMS megfelelő karbantartás esetén pontos figyelmeztetést ad, nem helyettesíti a kézi abroncsnyomás-ellenőrzést. Tekintsünk hát úgy a rendszerre, mint egy újabb biztonsági eszközre az autónk karbantartási eszköztárában.