Az AFS (aktív első kerék kormányzás) rendszert Cadillac és BMW gépkocsikba építik be. 2003-ban mutatták be. A rendszer szabályozza a kormányzás mértékét, és ehhez figyelembe veszi az autó sebességét, valamint a megcsúszás elkerülése érdekében módosítja az első kerekek kormányzási szögét. Javítja a jármű kezelhetőségét és kormányozhatóságát, valamint növeli a vezetés biztonságát.
Az AFS működése
A kormánytengelybe epiciklikus hajtóművel felszerelt bolygókerekes hajtómű-készletet építenek be. Az epiciklikus hajtómű egy elektromos motorhoz csatlakozik, amelyet a rendszer vezérel. Az epiciklikus hajtómű változó fordulatszáma és forgásiránya a kormányzás mértékének megváltoztatását, valamint a kormányválasz útviszonyoknak megfelelő beállítását teszi lehetővé.
A rendszer a kormánytengely teljes elfordulási szögét, a jármű elfordulási sebességét és oldalirányú gyorsulását elemzi. Ezen adatok alapján a rendszer kiszámítja a motortengely forgásának szükséges sebességét és irányát.
Az AFS működése szorosan összefügg a menetstabilizátoréval. Ez utóbbi ennek megfelelően beállítja az első kerekek kormányzási szögét, hogy túlkormányzottság esetén az autó visszatérjen a tervezett útvonalra.
AFS rendszerrel felszerelt népszerű gépkocsik
- Cadillac STS
- BMW 5-ös sorozat E60/E60, 6-os sorozat E63/E64, X5 E70, 1-es sorozat E81, E87, BMW 3-as sorozat E90, E91, E92, E93
A meghibásodás okai
- Hibás kormányszög-érzékelő vagy elfordulás-érzékelő.
- A kormányfogasléc nem megfelelő javítása.
- A teljes kormányszög jeladó nem megfelelő beállítása.
- Hibás kerékbeállítás.
Megjegyzés