A Q4 egy összkerékhajtású rendszer, amelyet 1994 óta szerelnek fel az Alfa Romeo gépkocsikra. Javítja az autó dinamikáját és terepen való használhatóságát; illetve csúszós útfelületen megnöveli stabilitását is.
A Q4 működése
Először csak permanens összkerék-meghajtású változatok készültek, amelyek esetében a motor nyomatéka egyidőben mind a négy kerékhez továbbításra került. A tengelyek közötti nyomatékelosztást Ferguson-típusú viszkózus tengelykapcsoló vagy Torsen önzáró differenciálmű biztosította.
A későbbiekben megjelentek a részleges AWD rendszerrel rendelkező verziók is. Ezek esetében normál autózáskor a motor nyomatéka csak a hátsó tengelyre kerül továbbításra. Ha azonban a hátsó kerekek megcsúsznak, az első tengely bekapcsol, és akár a nyomaték 50%-át is megkaphatja. Ehhez elektronikusan vezérelt, többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak.
A Q4 jellemzői
Meghajtás típusa | A differenciálmű jellegzetességei | Az ilyen típusú meghajtóval felszerelt Alfa Romeo modellek |
Permanens AWD | A központi differenciálmű egy bolygókerekes hajtómű viszkózus tengelykapcsolóval. Az első differenciálmű nyitott típusú, a hátsó önzáró Torsen differenciálmű. | 155 167. |
A Torsen központi differenciálmű 57:43 arányban osztja el a nyomatékot a tengelyek között. A kerék megcsúszása esetén ez az arány 72:28-ról 22:78-ra változhat, ami a jobb tapadással rendelkező kerekeknek nagyobb teljesítményt biztosít. | 159 939; Brera 939; Spider 939. | |
A központi differenciálmű viszkózus tengelykapcsolóval és elektronikus áthidalással rendelkezik. A hátsó differenciálmű önzáró. | 164. | |
Részleges AWD | A hátsó tengelyen Torsen önzáró vagy elektronikusan vezérelt nyitott típusú differenciálmű alkalmazható. Az aktív osztóművet (ATC) gyors működés jellemzi, és azonnal csatlakoztatja az első tengelyt. | Giulia 952; Stelvio 949. |