A JTD egy Common Rail közvetlen befecskendezéssel felszerelt dízelmotor sorozat, amelyet a Fiat Chrysler Automobiles gyárt. Fiat, Lancia és Alfa Romeo gépkocsikba szerelnek be ilyen motorokat, illetve Chrysler, Jeep, Maserati, RAM és egyéb gépkocsik is készülhetnek ezekkel. A motorokat 1997 óta gyártják. Ezek voltak az első olyan motorok, amelyek a Fiat és a Bosch együttes fejlesztése eredményekén létrejött Common Rail közvetlen befecskendezéssel készültek. Vannak olyan JTD motorok is, amelyeket a General Motors vállalattal együtt fejlesztettek. Mindegyik iker- vagy változó geometriájú turbófeltöltővel van felszerelve. Nagy teljesítmény, megbízhatóság és üzemanyag-takarékosság jellemzi ezeket a motorokat.
Népszerű JTD motorok
Motorkód |
Verziónév |
Kapacitás, l |
A hengerek száma és elrendezése |
Szelepek száma |
Teljesítmény, LE |
Maximális motornyomaték, Nm |
Gyártás kezdete |
Modellek, amelyekben alkalmazzák |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; 2002-től MultiJet |
1,9 |
4, soros |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1,9 |
4, soros |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo;Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1,3 |
4, soros |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1,6 |
4, soros |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2,0 |
4, soros |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000;AR 32501;839 A6.000;AR 34202. |
Unijet |
2,4 |
5, soros |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2,4 |
5, soros |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2,3 |
4, soros |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
A JTD motorok jellemző hibái
Hibák | Motorok |
A műanyag szívócsővel készült verziókban az örvénykamra terelőlapok leszakadhatnak és ha az égéstérbe kerülnek, megrongálhatják a motort. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Ha az olajat nem cserélik ki időben, az üzemanyag-befecskendezők gyorsan eltömődhetnek. Tisztítás után nem működnek hosszú ideig. | 1.9 MultiJet. |
Az olaj gyorsan kiég, ami a vezérműlánc ugrását okozhatja. | 1.3 MultiJet. |
A vezérműlánc rövid élettartammal rendelkezik. A szelephimbák megsérülnek, ha elszakad. | 1.3 MultiJet. |
Az ECU hideg időben hibásan, ami lehetetlenné teszi a motor elindítását. | 1.3 MultiJet. |
A hűtőfolyadék szivárogni kezd a termosztát alól, ami a motor túlmelegedéséhez vezethet. Néhány verzióban a termosztát repedésre hajlamos. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
mosolygós szerelő, aki az AUTODOC videó útmutatókban való szereplésben nagy tapasztalattal rendelkezik;
Sosem láttuk még szemüvege nélkül;
BMW X5 E53 gépkocsijával versenyez;
Arról álmodik, hogy megkapja a Gold Play Button You Tube díjat, mert 1 000 000 feliratkozója lesz.
Megjegyzés