Az SRS (Kiegészítő Biztonsági Rendszer) egy passzív biztonsági rendszer, amely a gépjármű vezetőjét és az utasokat védi vészhelyzet esetén.
Az SRS elemei az alábbiak:- elülső- és oldallégzsákok;
- aktív fejtámlák;
- biztonsági övfeszítők;
- szenzorok;
- vezérlő modul.
A SRS komponensek a gépjármű különböző részeinél találhatók meg – pl. a motorháztető alatt, az ülésekbe beépítve, illetve a középső konzolban.
Az SRS szenzoroknak az a feladatuk, hogy folyamatosan mérjék a gépjármű mozgásának paramétereit, valamint, hogy figyelemmel kísérjék az utastérben lévő személyek pozícióját. A kapott információk továbbításra kerülnek a vezérlő modulba, amely utasításokat az a működtetést végző egységeknek.
Vészhelyzet esetén, például ha a gépjármű akadálynak ütközik miközben 50 km/h-s sebességgel, vagy gyorsabban halad, akkor az inerciaérzékelők aktiválódnak. Ennek eredményeként a modul aktiválja a légzsákok hajtóanyag töltetét, aminek következtében a légzsákok felfúvódnak.
A légzsákok felfúvódása a tároló kapszulákban lévő száraz gáz segítségével történik meg: az elektromos impulzus hatására a kapszulák megolvadnak, és a kiszökő gáz megtölti a légzsákot.
A hajtóanyag töltet abban az esetben nem aktiválódik, ha:- az autó egy puha objektummal ütközik;
- a külső erőhatás hátulról éri (az aktív fejtámlák aktiválódnak);
- a külső erőhatás oldalirányból éri, és nincsenek oldallégzsákok beépítve.
Különböző szenzorok érzékelik, hogy a gépjárműben egy adott személy szorosan van-e rögzítve, vagy sem. Az SRS modulból érkező megfelelő jelzés hatására a biztonsági övek feszességének mértéke megnőhet.
Az SRS rendszer a központi zárral összehangoltan működik: a baleset pillanatában lezárt ajtók a SRS jelzésének hatására nyithatókká válnak. Ennek köszönhetően a mentésben résztvevők hozzá tudnak férni a balesetben megsérült személyekhez.
Megjegyzés