Mit jelent az AMT? Definíció, típusok, jellemzők és a működés

Mit jelent az AMT? Definíció, típusok, jellemzők és a működés

Az AMT egy automatizált kézi kapcsolású sebességváltó. Szerkezetileg a manuális sebességváltón alapul, viszont az automatikus fokozatváltások és a kuplung vezérlő miatt jelentős mértékben eltér tőle. 

 Az AMT előnyei a következők: 
  • kényelmes használat;
  • hatékony energia felhasználás;
  • megbízhatóság;
  • a klasszikus automata sebességváltóhoz képest relatíve alacsony költségek.

Az AMT félautomata és teljesen automata módban is használható. A félautomata mód használata esetében a középső konzolon, vagy a kormány mögött lévő karok segítségével történő konzekvens sebesség fokozat váltások szükségesek. 

Automatikus üzemmódban az AMT vezérlését egy elektronikus rendszer végzi, amely a következő komponensekből áll:

  • vezérlő egység;
  • bemeneti szenzorok;
  • aktuátor mechanizmusok.

 A vezérlő egység analizálja a kapott adatokat, így például az olajnyomást és az olaj hőmérsékletet, valamint a kapcsoló villa és a sebességváltó kar helyzetét. Ezt követően a kielemzett adatok alapján küld utasításokat az aktuátor mechanizmusoknak.

Az AMT dörzskuplunggal van felszerelve. A mai modern autók duplakuplungos sebességváltóval rendelkeznek. Ez utóbbi a vonóerő megszakítása nélkül adja át a motor forgatónyomatékát. 

Az AMT dörzskuplunggal van felszerelve
 Az alábbiak a legnépszerűbb, duplakuplungos automatizált kézi kapcsolású sebességváltók: 
  • DCT M Drivelogic (BMW);
  • PDK (Porsche);
  • DSG (Volkswagen);
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
  • Powershift (Ford, Volvo);
  • S-Tronic (Audi);
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi);
  • TCT (Alfa Romeo).
 A hajtómű és a kuplung típusa alapján két változata van az AMT-nek: 
  1. Elektronikus meghajtású.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. Hidraulikus meghajtású.
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Az elektronikus meghajtású AMT esetében az aktuátor mechanizmusok szerepét elektronikus motorok látják el; a hidraulikus meghajtású AMR esetében pedig elektromágneses szelepek által vezérelt hidraulikus hengerek. A hidraulikus meghajtású AMT vezérlő rendszere hidraulikus vezérlő egységet is tartalmaz, amelyek a hidraulikus hengerek működését irányítja, és fenntartja a megfelelő nyomás szintet a rendszerben.

A hidraulikus meghajtás az elektronikus meghajtáshoz képest magasabb energia igényű: ugyanis a rendszer nyomásszintjének fenntartása plusz energiát igényel. A hidraulikus meghajtás előnye az elektronikussal szemben a nagyobb működési sebesség. 

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése