Az AMT egy automatizált kézi kapcsolású sebességváltó. Szerkezetileg a manuális sebességváltón alapul, viszont az automatikus fokozatváltások és a kuplung vezérlő miatt jelentős mértékben eltér tőle.
Az AMT előnyei a következők:- kényelmes használat;
- hatékony energia felhasználás;
- megbízhatóság;
- a klasszikus automata sebességváltóhoz képest relatíve alacsony költségek.
Az AMT félautomata és teljesen automata módban is használható. A félautomata mód használata esetében a középső konzolon, vagy a kormány mögött lévő karok segítségével történő konzekvens sebesség fokozat váltások szükségesek.
Automatikus üzemmódban az AMT vezérlését egy elektronikus rendszer végzi, amely a következő komponensekből áll:
A vezérlő egység analizálja a kapott adatokat, így például az olajnyomást és az olaj hőmérsékletet, valamint a kapcsoló villa és a sebességváltó kar helyzetét. Ezt követően a kielemzett adatok alapján küld utasításokat az aktuátor mechanizmusoknak.
Az AMT dörzskuplunggal van felszerelve. A mai modern autók duplakuplungos sebességváltóval rendelkeznek. Ez utóbbi a vonóerő megszakítása nélkül adja át a motor forgatónyomatékát.
Az alábbiak a legnépszerűbb, duplakuplungos automatizált kézi kapcsolású sebességváltók:- DCT M Drivelogic (BMW);
- PDK (Porsche);
- DSG (Volkswagen);
- Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
- Powershift (Ford, Volvo);
- S-Tronic (Audi);
- Twin Clutch SST (Mitsubishi);
- TCT (Alfa Romeo).
- Elektronikus meghajtású.
- Allshift (Mitsubishi);
- Durashift EST (Ford);
- Dualogic (Fiat);
- MultiMode (Toyota);
- Easytronic (Opel);
- 2-Tronic (Peugeot);
- SensoDrive (Citroën).
- Hidraulikus meghajtású.
- SMG (BMW);
- Selespeed (Alfa Romeo);
- R-Tronic (Audi);
- Quickshift (Renault);
- ISR (Lamborghini).
Az elektronikus meghajtású AMT esetében az aktuátor mechanizmusok szerepét elektronikus motorok látják el; a hidraulikus meghajtású AMR esetében pedig elektromágneses szelepek által vezérelt hidraulikus hengerek. A hidraulikus meghajtású AMT vezérlő rendszere hidraulikus vezérlő egységet is tartalmaz, amelyek a hidraulikus hengerek működését irányítja, és fenntartja a megfelelő nyomás szintet a rendszerben.
A hidraulikus meghajtás az elektronikus meghajtáshoz képest magasabb energia igényű: ugyanis a rendszer nyomásszintjének fenntartása plusz energiát igényel. A hidraulikus meghajtás előnye az elektronikussal szemben a nagyobb működési sebesség.
Megjegyzés