A CVT megjelölés a folyamatosan változtatható áttételű sebességváltót jelenti, amely az automatikus sebességváltók egyik típusa. A CVT zökkenőmentes, sima fokozatváltásokat biztosít. Nem rendelkezik rögzített pozícióval. Automatikusan összhangba hozza a főtengely fordulatszámát a motor terhelésével. A CVT-t, amelyet kezdetben Variomatic-nak neveztek a hollandiai DAF vállalat fejlesztette ki.
Napjainkban a CVT különböző változataival vannak felszerelve a Dodge, a Jeep, a Mitsubishi, a Fiat, a Peugeot, a Mini, az Opel és egyéb gyártók gépjárművei. A gyártók legtöbbje saját névvel látta el a folyamatosan változtatható áttételű sebességváltót.
A legnépszerűbb variátorok:- Autotronic (Mercedes-Benz);
- Lineartronic (Subaru);
- Durashift CVT and Ecotronic (Ford);
- Multimatic (Honda);
- Multidrive (Toyota);
- Xtronic и Hyper (Nissan);
- Multitronic (Audi).
- ékszíjas;
- toroid gyűrűs;
- láncos.
A Variátor működési elve
A mai modern gépjárműveknél a legszélesebb körben az ékszíjas variátorokat alkalmazzák, amelyek működési elve alapjául az elemeik üzemelési átmérőjének megváltozása szolgál. Az ékszíjas variátorok konstrukciója két részből álló kúpos tárcsákat használnak. A csigák kúpjai közötti távolság és az átmérő automatikusan kerül beállításra egy szervo mechanizmus segítségével, a gépjármű sebességének, illetve a motor fordulatszámának függvényében. Az ékszíj a meghajtási nyomaték átvitelére szolgál a 2 tárcsa között. A láncos variátoroknál szíjak helyett egy széles csapszeg láncot használnak.
A toroid gyűrűs varitáorok sokkal bonyolultabb szerkezettel rendelkeznek, és manapság csak igen ritkán használják őket.
A CVT beépítésének előnyei
Megjegyzés