Az esőérzékelő egy olyan vezetőtámogató rendszer, amely csapadék esetén automatikusan aktiválja az ablaktörlő rendszert, és ezáltal jelentősen javítja a jármű biztonságát és kényelmét. Az esőérzékelőt az 1990-es évek közepén kezdték el gyárilag beépíteni a járművekbe, és azóta a modern járműelektronika állandó része.
Az eső és a hó olyan időjárási tényezők, amelyek negatív hatással vannak a látási viszonyokra, jelentősen csökkentik azt. A szitáló esőben vagy hóesésben a sofőrnek figyelnie kell mind az útra, mind pedig az ablaktörlő sebességének és gyakoriságának vezérlésére. Az esőérzékelős ablaktörlők ezzel szemben automatikusan a külső igényekhez igazítják az ablaktörlő lapátok működését. Az esőérzékelő hozzájárul a vezető figyelmének fenntartásához, mivel eggyel kevesebb dolog vonja el a figyelmet a vezetésről.
Esőszenzor működése
Az érzékelő működési elve a fényérzékeny félvezető elemek működésén és a fénytörés törvényein alapul. Az esőérzékelő optoelektronikus mérési módszerrel érzékeli a szélvédőre hulló csapadékot. Az érzékelőelem egy vagy több fénykibocsátó diódából (adó), egy prizmából és egy fotodiódából (vevő) áll. A fénykibocsátó dióda által keltett fénysugár a prizmán keresztül a szélvédőre jut, a szélvédő külső felületén többször visszaverődik, és a fotodiódához továbbítódik.
Az érzékelő helyzetének és a száraz szélvédőfelületnek a kombinációja lehetővé teszi a fénysugár maximális visszaverődését. A szélvédőn lévő esőcseppek olyan mértékben megváltoztatják a visszaverődési tulajdonságokat, hogy az összes fénysugár már nem éri el a célt, és a vízcseppek eltérítik őket.
Minél nagyobb az eső intenzitása, annál kevesebb fény éri el a fotodiódát. A kiértékelő elektronika a besugárzási intenzitás alapján kiszámítja a szélvédőre aktuálisan hulló eső mennyiségét, és továbbítja a szélvédőelektronikától az ablaktörlő sebességének szabályozásához szükséges információt. Az érzékelő folyamatos méréseket végez, így az ablaktörlő működése mindig a csapadék mennyiségéhez igazodik. Ha az érzékelő erős esőt vagy az elöl haladó járműből származó vízfelverődést érzékel, a rendszer automatikusan átvált a szakaszos üzemmódról a magasabb ablaktörlő-fokozatra. Minél kevesebbnek érzékeli a fényjelet a fotodióda, annál magasabbnak értékeli a rendszer csapadékszintet és ahhoz korrigálja az ablaktörlő működését. A kifinomultabb rendszerek távfény-diódával és környezeti fényérzékelővel is rendelkeznek. Ezek elemzik a jármű körüli fényviszonyokat, és vezető beavatkozása nélkül bekapcsolják a fényszórókat.
Egyéb funkciók
Az esőérzékelők jelenlegi generációja moduláris felépítésnek köszönhetően az alábbi funkciókkal is rendelkezhet
Páratartalom mérése
A páralecsapódás-érzékelő a szélvédő belső oldalán mért relatív páratartalmat és hőmérsékletet továbbítja a légkondicionáló egységnek. Ezt az információt a légkondicionáló vezérlőegysége értékeli ki a jármű belsejében lévő légkondicionáló vezérléséhez, például a szélvédő automatikus szellőztetéséhez.
A szélvédő állapotának figyelembevétele
Az esőérzékelő folyamatosan alkalmazkodik a szélvédő adott állapotához az érzékelő területén. Az érzékelő és/vagy a vezérlőegység szoftvere figyelembe veszi a karcolásokat vagy szennyeződések okozta jelváltozásokat.
Az érzékelőelembe egy fűtőelemet is beépítettek, amely megakadályozza a hibás értelmezést a páralecsapódásból származó nedvesség esetén. Az érzékelők új generációi infravörös fényt használnak, ezért a szélvédő sötétített részeire is felszerelhetők.
Időjárási körülmények
Az érzékelő nem tudja megkülönböztetni a havat és a jeget az esőtől. Havazás esetén az érzékelő/törlő jellemzői a nagy esőcseppeknél tapasztaltakhoz hasonlóak. Ha a szélvédő jeges és a jármű álló helyzetben van, az ablaktörlés a külső hőmérséklettől függően elmarad. Ahhoz azonban, hogy menet közben ne törlődjön a szélvédő, a vezetőnek ki kell kapcsolnia a rendszert, és kézzel kell működtetnie az ablaktörlőt.
Az esőérzékelő bekapcsolása/kikapcsolása
Az esőérzékelő automatikusan bekapcsolja az ablaktörlőket annak alapján, hogy mennyi vizet érzékel a szélvédő felületén. Az esőérzékelő érzékenysége a jobb oldali bajuszkapcsoló forgókapcsolójával állítható. Ha az esőérzékelő bekapcsolt állapotban van, az esőérzékelő piktogramja világít a műszerfal kijelzőjén. Az esőérzékelő aktiválásához az autó motorjának járnia kell, illetve az elektromos rendszernek az I vagy II gyújtáshelyzetben kell lennie, miközben az ablaktörlő bajuszkapcsolója a 0 vagy az egyes törlésfokozatban áll.
Ha azt szeretnénk, hogy az ablaktörlők még egyet töröljenek, nyomjuk le a bajuszkapcsolót. A a magasabb érzékenységhez a forgókapcsolót kell felefelé fogatnunk, míg az alacsonyabb érzékenységhez lefelé tekerjük azt. Extra törlés aktiválhatunk a forgókapcsoló felfelé forgatásával.
Az esőérzékelő kikapcsolása
Az esőérzékelőt az esőérzékelő gomb megnyomásával kapcsolhatjuk ki vagy ha a bajuszkapcsolót egy másik törlési programba állítjuk. Az esőérzékelő a 0 gyújtáshelyzetben vagy a motor leállításakor automatikusan kikapcsol. Az esőérzékelő az ablaktörlő lapátok szervizhelyzetbe állításakor automatikusan kikapcsol, majd annak inaktiválásakor újra bekapcsol.
Fontos megjegyezni, hogy az esőérzékelővel ellátott autókban az ablaktörlő lapátok működödébe léphetnek és károsodhatnak az automata autómosókban. Az ilyen típusú mosókban a mosás megkezdése előtt mindig kapcsoljuk ki az esőérzékelőt. Ellenőrizzük, hogy a szimbólum valóban kialudt-e a műszerfalon.
A memória funkció bekapcsolása/kikapcsolása
Az esőérzékelő memóriafunkciójának bekapcsolásával biztosíthatjuk annak aktív állapotát az autó beindításakor; így nem kell minden alkalommal megnyomnunk az esőérzékelő gombját. A funkció bekapcsolását a Beállítások alatt végezhetjük el a központi kijelzőn.
Hogyan ellenőrizhetjük, hogy működik-e az esőérzékelőnk
Az esőérzékelő működését egyszerűen ellenőrizhetjük otthoni körülmények között is. Ehhez csupán vízre és egy szórófejes palackra van szükség. Az ellenőrzéshez a következőket kell tennünk:
- Kapcsoljuk be az esőérzékelőt;
- permetezzünk vizet a szórófejjel a szélvédőre;
- majd várjunk 20-30 másodpercig, amíg a rendszer működésbe lép. Mivel a rendszer védve van a téves riasztásoktól, ezért, ahhoz, hogy a rendszer aktiválja a lapátokat 20 másodpercig egyenletesen kell permetezni a vizet a szélvédőre.
A teszt megkezdése előtt állítsuk érzékeny módba az érzékelőt. A biztosabb eredmény érdekében a tesztet többféle üzemmódban is végrehajthatjuk. Ha a tesztünk nem jár sikerrel, alternatív megoldásként használhatjuk a számítógépes diagnosztikát.
Esőszenzor hiba
Az esőérzékelő meghibásodása esetén az adott jármű ablaktörlőmodulja átveszi az ablaktörlő vezérlését. Az érzékelő funkciójától függetlenül az ablaktörlő kézzel, a kezelőkarral minden esetben működtethető.
Az esőszenzor meghibásodásakor a hibás érzékelőt ki kell cserélni. A művelet nem különösebben bonyolult, otthon is elvégezhető, főleg, ha betartunk néhány szabályt:
- Először is távolítsuk el a szélvédő belső oldalán lévő járműspecifikus fedelet.
- Ezután óvatosan húzzuk ki az esőszenzor elektromos csatlakozóját a csatlakozóházból.
- Óvatosan nyomjuk össze a rögzítő rugót, és egy vékony csavarhúzó segítségével oldjuk ki a zárból
- Távolítsuk el a gélbetétet a szélvédőről. Fontos megjegyezni, hogy az esőérzékelő sérülés nélküli eltávolításához először a csatlakozó közegre (gél) gyakorolt nyomást kell lazítani. Ez 20°C-on kb. fél órát vesz igénybe. Ha egy gyors, óvatlan mozdulattal vagy rángatva próbáljuk eltávolítani, könnyen tönkremehet.
Az új érzékelő beszerelésénél az alábbiakra kell figyelnünk:
A szélvédőn a szerelési felületnek tisztának, száraznak és zsírmentesnek kell lennie. Ennek érdekében töröljük át a felületet alkoholos tisztítószerrel.
A csatlakozó közegnek épnek, tisztának és buborékmentesnek kell lennie. Sérülés esetén a csatolóközeget, vagy szükség esetén az egész érzékelőt ki kell cserélni.
A két rugós kapocs összenyomásával pattintsuk be az érzékelőt a szerelési helyére. Ezután csatlakoztassuk vissza az elektromos csatlakozót a csatlakozóházba, és ellenőrizzük, hogy megfelelően csatlakozik-e. Az összeszerelés végeztével ellenőrizzük a szélvédő felületét ott, ahol az érzékelő csatlakozik.
A csapadékérzékelő lehetővé teszi, hogy automatikusan figyelje az időjárási körülményeket, eső vagy hó esetén pedig bekapcsolja a tisztítószereket. Bár a rendszernek számos hátránya van, ez sokkal könnyebbé teszi a vezetést.
Megjegyzés