Mit jelent az AT? Definíció, típusok, jellemzők és a működés

Mit jelent az AT? Definíció, típusok, jellemzők és a működés

AT – az automata sebességváltó. Ez egy olyan rendszer, amely különböző paraméterek – főként a gépjármű sebessége – alapján automatikusan végzi a sebességfokozat váltásokat. Az automata sebességváltó egyik fő előnye a gépjármű rendkívül kényelmes használata. Az automata sebességváltó a beépített nyomaték-átalakító révén zökkenőmentes, sima sebességfokozat váltásokat tesz lehetővé. A nyomaték-átalakító funkciója az erőforrás forgatónyomatékának az átadása az AT részét képező mechanikus sebességváltónak. 

 Az allábbiak a legnépszerűbb automa sebességváltók: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
  • Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
  • Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

A klasszikus automata sebességváltó feladata az, hogy gépjármű motorja által átadott meghajtási nyomatékot munkafolyadék révén továbbítsa a meghajtott kerekekhez. Az ilyen típusú sebességváltók fő hátránya a magas üzemanyag fogyasztás. 

Bolygókerekes váltómű
 Az ilyen típusú sebességváltók funkcionális eleme a bolygókerekes váltómű, amely a következő elemekből áll: 
  • napkerék;
  • bolygómű;
  • 2 vagy több bolygókerék;
  • tartómű.

Minden bolygókerék a saját tengely körül forog, ami a tartómű által egymással összekapcsolt fogaskerekek révén biztosított. 

Az AT rendszerben használt 2 vagy több bolygókerék szett lehetővé teszi a  sebességfokozatok számának növelését. A mai modern gépjárművek esetében a sebességfokozat váltásokat számítógép vezérli. Ily módon biztosítottak a motor működésének optimális feltételei, ami minimalizálja a túlterhelés lehetőségét. 

Az automata sebességváltóval rendelkező modern felszereltségű gépjárművekben nincs tengelykapcsoló pedál. A klasszikus automata sebességváltók sebességfokozat-váltó karja a következő pozíciókkal rendelkezik: előre menet (direkt), üres (neutrális), hátramenet (rükverc), és parkoló mód. 

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése