AT – az automata sebességváltó. Ez egy olyan rendszer, amely különböző paraméterek – főként a gépjármű sebessége – alapján automatikusan végzi a sebességfokozat váltásokat. Az automata sebességváltó egyik fő előnye a gépjármű rendkívül kényelmes használata. Az automata sebességváltó a beépített nyomaték-átalakító révén zökkenőmentes, sima sebességfokozat váltásokat tesz lehetővé. A nyomaték-átalakító funkciója az erőforrás forgatónyomatékának az átadása az AT részét képező mechanikus sebességváltónak.
Az allábbiak a legnépszerűbb automa sebességváltók:- ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
- GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
- Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
- Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
- Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
- Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
- Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
- Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).
A klasszikus automata sebességváltó feladata az, hogy gépjármű motorja által átadott meghajtási nyomatékot munkafolyadék révén továbbítsa a meghajtott kerekekhez. Az ilyen típusú sebességváltók fő hátránya a magas üzemanyag fogyasztás.
Az ilyen típusú sebességváltók funkcionális eleme a bolygókerekes váltómű, amely a következő elemekből áll:- napkerék;
- bolygómű;
- 2 vagy több bolygókerék;
- tartómű.
Minden bolygókerék a saját tengely körül forog, ami a tartómű által egymással összekapcsolt fogaskerekek révén biztosított.
Az AT rendszerben használt 2 vagy több bolygókerék szett lehetővé teszi a sebességfokozatok számának növelését. A mai modern gépjárművek esetében a sebességfokozat váltásokat számítógép vezérli. Ily módon biztosítottak a motor működésének optimális feltételei, ami minimalizálja a túlterhelés lehetőségét.
Az automata sebességváltóval rendelkező modern felszereltségű gépjárművekben nincs tengelykapcsoló pedál. A klasszikus automata sebességváltók sebességfokozat-váltó karja a következő pozíciókkal rendelkezik: előre menet (direkt), üres (neutrális), hátramenet (rükverc), és parkoló mód.
Megjegyzés