Az E10 üzemanyag

Az E10 üzemanyag

Az elmúlt tíz évben számos kormányzat napirendjén szerepelt az üzemanyag-kibocsátás csökkentésének hangsúlyozása. A kollektív szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében sokan keresik annak a módját, hogy miként szabályozható a gépkocsik környezetre gyakorolt hatása. Erre kínál egyfajta alternatív megoldást az nagyobb etanol tartalmú üzemanyag használata, mely sok országban bevezetésre került az elmúlt időszakban. Hazánkban 2020 január 1-jétől váltotta fel a sima 95-ös benzint az E10.

A korábbi benzinfajták legfeljebb 5%-ban tartalmaztak bioetanolt, vagyis E5-öt. Az E10 üzemanyagnál ezt az arányt 10%-ra növelték, vagyis az üzemanyag 10% növényi alapú bioetanolt, megújuló energiaforrást tartalmaz. Ha azonban ilyen típusú üzemanyagra szeretnénk áttérni, sok kérdés felmerülhet az etanollal kapcsolatban. Mi is ez az üzemanyag valójában? Milyen változásokat okoz az életünkben? Egyes felmérések szerint számos olyan jármű is van az utakon, amelyek nem kompatibilisek az E10-es üzemanyaggal. Akkor most hogy is van ez?

Ebben a cikkben az nézzük meg, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak annak az E10 üzemanyagnak.

Mi az E10 üzemanyag?

Az E10 egy bioüzemanyag, amely 90%-ban normál ólommentes benzinből és 10% bioetanolból áll. Innen kapta az E10 elnevezést. A normál ólommentes üzemanyag legfeljebb 5% etanolt tartalmaz, és bármilyen benzinmotoros autóban gond nélkül használható, nem igényel további módosításokat. Az E10 esetében a dolog már nem ilyen egyszerű, ezért is késlekedtek sokáig a bevezetésével.

Mi az etanol?

Az etanol, más néven etil-alkohol, egy olyan alkoholfajta, amelyet kukoricából, cukornádból és gabonából vagy közvetve papírhulladékból nyernek. Az etanol leggyakoribb ipari felhasználási módja a benzinhez való keverés. Ezáltal olyan keverék jön létre, amely kevesebb károsanyagot bocsát ki a környezetbe, és e természeténél fogva tisztábbnak tekinthető. Emellett az üzemanyag oktánszámának növelésével jobb állapotban tartja az autót.

A hagyományos ólmozatlan benzinnel ellentétben az etanol üzemanyag állítólag részben légköri szén-dioxid-semleges. Ennek oka, hogy a bioüzemanyaggá váló növények növekedésük során több szén-dioxidot kötnek meg, mint amennyi az üzemanyag előállítása és elégetése során a levegőbe kerül. Ez részben ellensúlyozza az előállítása és felhasználása során keletkező üvegházhatású gázok kibocsátását. Hogy pontosan mennyivel, az még jelenleg aktív vita tárgya.

Használható-e az E10 minden autóban?

Ha röviden akarnánk fogalmazni, azt mondanánk, hogy nem. A 2021-ben az utakon közlekedő járművek egy jelentős hányada nem volt kompatibilis az E10 üzemanyaggal. A járművezetőknek azt szokták tanácsolni, hogy a járművükkel kapcsolatos kérdésekkel mindenképp forduljanak az autógyártókhoz, illetve számos E10 kompatibilitással foglalkozó listából is tájékozódhatunk.  Ide tartozik az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) honlapja, vagy a magyar programozók által összerakott, 37 ezer autót tartalmazó adatbázis, az e10check.hu is.

A szakértők szerint az E10 biztonságos üzemanyag, amely az utakon futó benzines autók döntő többségével kompatibilis, a 15 évnél fiatalabb autókkal szinte biztosan. A 2002 előtt forgalomba helyezett, 20 éves vagy idősebb autók vezetőinek általában azt tanácsolják, hogy ne használjanak E10-et a járművükben, mivel az ilyen autó esetében gyakran problémák léphetnek fel.

Mi a teendő, ha E10-et teszünk egy nem kompatibilis autóba?

Ha egy nem kompatibilis autóba E10-es üzemanyagot teszünk, az ugyan még működni fog, de a tömítések, műanyagok és fémek hosszabb ideig tartó használat mellett károsodhatnak a bioetanol maró tulajdonságai miatt. Az üzemanyag higroszkópos, ami azt jelenti, hogy vizet vesz fel a légkörből, ami kondenzációhoz vezet az üzemanyagtartályokban, ha az autó hosszabb ideig használaton kívül marad.

Ha azonban nem megfelelő autóba tankoltunk E10-et, nem kell azonnal pánikba esnünk. Egyszeri használattól nem keletkeznek maradandó károk a járművünkben. Ugyanakkor az üzemanyag használata közben tapasztalhatunk rosszabb hidegindítást és durva futást. Mindenesetre igyekezzünk a lehető leghamarabb – amikor a tartály körülbelül harmadát-felét elhasználtuk – a megfelelő üzemanyagot tölteni a tankba. Használhatunk más típusú, nagyobb oktánszámú benzint (E5-ös prémium üzemanyagok, pl.: 98-as és 100-as oktánszámú), amelyeket továbbra is kínálnak a kutakon. Vagy megtehetjük, hogy a kifejezetten e célra kifejlesztett megfelelő adalékanyaggal “feljavítjuk” az Euro 95 E10-es benzint.

Az E10 hátrányai

Bár a környezetvédelmi csoportok elsődlegesen a szén-dioxid-kompenzációs tulajdonságokra mutatnak rá, a kormányok az E10 bevezetését a kibocsátási célok teljesítése felé tett lépésként fogja kezelik.

Van azonban a E10 üzemanyagnak néhány kétségtelenül kevésbé vonzó vagy előnyös aspektusa is. Ide tartozik például az a tény, hogy az E10 kevésbé hatékony, mint a hagyományos E5-ös üzemanyagkeverék, és ez a probléma a kisebb motorral rendelkező autókban még jobban érzékelhető.

Az is igaz, hogy az idősebb autót vezetők közül sokan szembesülhetnek azzal a problémával, hogy az E10-es üzemanyag nem kompatibilis az autójukkal. Ezekben az esetekben megoldást jelenthet ugyan, ha magasabb oktánszámú 98-as vagy 100-as benzinnel tankolunk, ám ezeknek az ára lényegesen magasabb. Márpedig, ha valaki sokat autózik, igen hamar meg fogja érezni a pénztárcáján a különbséget.

Azok pedig, akiknek E10-kompatibilis autójuk van, sajnos azt fogják tapasztalni, hogy kevesebb kilométert tesznek meg egy tankkal, mivel ez az üzemanyag kevésbé hatékony, mint az E5-ös, aminek oka, hogy 5%-kal több etanolt tartalmaz. Az amerikai Energia Információs Hivatal (EIA) szerint az etanol energiatartalma körülbelül 33%-kal kevesebb, mint a tiszta ólommentes benziné.

Szintén a hátrányok közé sorolják, hogy a tiszta etanol vízmegkötő hatása rendkívül erős, képes minden vizet magába szívni a környezetéből vagy a légkörből. Ez a tény igaz azokra a benzin és etanol keverékekre is, amelyeket a járművek meghajtására használnak. Az a tény, hogy az etanol nagy vízmegkötő képességgel rendelkezik, azt jelenti, hogy nehéz tiszta formában beszerezni. Ha a víz utat talál egy tároló- vagy üzemanyagtartályba, akkor a tartály aljára kerül, mivel a víz sűrűbb, mint az üzemanyag. Ez a járműben kisebb-nagyobb motorproblémákhoz vezethet.

Az E10 előnyei

Az E10 benzin bevezetése elsődlegesen környezetvédelmi szempontból fontos és jó dolog. Mindent egybe vetve az etanol környezetbarátabbnak tekinthető, mint a benzin. Az etanolüzemű járművek alacsonyabb széndioxid-kibocsátást, valamint azonos vagy alacsonyabb szintű szénhidrogén- és nitrogén-oxid-kibocsátást okoznak. A megújuló energiának számító bioetanol égése során az a szén-dioxid szabadul fel, amit az előállításhoz használt növény egyszer már megkötött a légkörből. Persze a bioetanol készítés önmagában elég energiaigényes folyamat, mégis, ennek a komponensnek az égetése összességében 60-70 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátással jár, mint a fosszilis, nem megújuló forrásból származó, kőolaj-alapú benziné.

A bioetanol iránti megnövekedett kereslet ugyanakkor igen kedvező Magyarország számára, mert földrajzi adottságainknak és mezőgazdaságunknak köszönhetően bioetanol-nagyhatalomnak számítunk: világviszonylatban magas nálunk az egy lakosra jutó előállított bioetanol mennyiség, amit főleg takarmánykukorica felhasználásával készítünk.

Az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét, mert, ahogy emelkedik a benzin itthon előállított biokomponens tartalma, arányaiban úgy csökken a kőolajimport. Másrészt a bioetanol-gyártás során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése