Az MT a manuális sebességváltó. Ez biztosítja a motor és a meghajtott kerekek közötti kapcsolatot, valamint a mechanikus erő átvitelét és átalakítását.
Funkciók- átadja a motor meghajtási nyomatékát a meghajtott kereknek;
- módosítja a meghajtási nyomaték paramétereit (az értékét és az irányát).
Működési elv
A manuális sebességváltó fő funkcionális elemei a fogaskerekek, amelyek egymással való kapcsolata biztosítja a meghajtási nyomaték átvitelét. A klasszikus manuális sebességváltó vezérlése kézzel történik. A sebességfokozat váltásra a középső konzolon lévő kar, vagy a kormánykerék mögötti kapcsolók szolgálnak.
Típusok
A manuális sebességváltók a sebességfokozatok száma terén térnek el egymástól (4-, 5-, 6-sebességes, vagy több). A modern autóiparban leginkább használt 5-sebességes manuális sebességváltók a legnépszerűbbek.
A konstrukció alapján 2 fajtája van a manuális sebességváltónak:- három tengelyes (általában hátsókerék-meghajtású gépjárművekbe van beépítve);
- két-tengelyes (gyakran használják elsőkerék-meghajtású gépjárműveknél).
Előnyök
Megjegyzés