xDrive: leírás, jellemzők és működési elv

xDrive: leírás, jellemzők és működési elv

Az xDrive egy szabadalmaztatott összkerékhajtású rendszer, amelyet 2003 óta szerelnek be BMW gépkocsikba. A legtöbb modellhez opcióként vagy alapfelszereltségként kapható. Csúszós útfelületen és durva terepen javítja a jármű terepjellemzőit.

Az xDrive működése

Az összkerékhajtás lehet:

  • Permanens: Ez RWD elrendezésen alapul. A nyomatékot egy elektronikus vezérlésű többlemezes súrlódó tengelykapcsoló osztja el a tengelyek között, amelynek reteszeléséért egy szervómeghajtás és egy kapcsolómechanizmus felel. Vezetés közben általában részlegesen reteszelve van. A nyomaték az első és a hátsó tengely között 40:60 arányban oszlik meg. Ha a hátsó kerekek megcsúsznak, a tengelykapcsoló tovább reteszelődik. Magasabb nyomaték kerül az első tengelyre továbbításra. Az első kerekek gyenge tapadása esetén a tengelykapcsoló kikapcsol, hogy a nyomatékot újra ossza a másik tengelyre.
  • Igény szerinti (on-demand): Ez FWD elrendezésen alapul. A hátsó kerekek csak akkor kapcsolódnak, ha az elsők megcsúsznak. Ez Haldex többlemezes tengelykapcsolóval érhető el.

xDrive rendszerrel felszerelt népszerű BMW modellek

AWD típusGépkocsik
PermanensХ1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07; 7-es sorozat E65, E66.
Igény szerinti (on-demand):Х1 F48; X2 F39; 1-es sorozat F52, F40; 2-os sorozat F44, F45, F46.

Jellemző xDrive hibák

HibákBMW modellek
A tengelykapcsoló súrlódó lemezei a szervóhajtás meghibásodása miatt idő előtt elkopnak.7-es sorozat E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
A hátsó tengelyhajtás gyakran meghibásodik.Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
A súrlódó lemezek kopása miatt az osztómű csapágyai megsérülnek.Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.