A TAPshift (Touch Activated Power, érintéses bekapcsolás) egy manuális sebességváltó üzemmód, amelyet automata sebességváltókba építenek be. A General Motors Group által gyártott járművekben használják. Konkrétan a Saturn, a Pontiac, a Cadillac és a Chevrolet gépkocsikban.
Működési elv
A TAPshift funkciót elektronikusan vezérelt Hydramatic sebességváltókhoz ajánlják. Manuális üzemmódban a váltásra a „+” és „-” jelzéssel ellátott kapcsológombok szolgálnak. Ehhez a sebességváltó karnak DSC helyzetben kell lennie.
Népszerű TAPshift sebességváltók
Sebességváltó kód | Sebességfokozatok száma | Maximális nyomaték, Nm | Maximális motorkapacitás, l | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
6L90 | 6 | 900 | 6,5 | RWD, AWD | 2006 | Chevrolet Silverado; Chevrolet Camaro; Cadillac CTS-V |
6L80 | 6 | 800 | 6,2 | RWD, AWD | 2006 | Chevrolet Corvette; Chevrolet Tahoe; Chevrolet Camaro; Cadillac Escalade; Chevrolet Silverado; Holden VF Commodore; Cadillac XLR |
6L50 | 6 | 500 | 5,3 | RWD, AWD | 2006 | Cadillac CTS; Holden Statesman; Cadillac SRX; Chevrolet Caprice; Cadillac SLS; Chevrolet Colorado; Cadillac STS; Holden Commodore |
6Т40 | 6 | 250 | 2,5 | FWD, AWD | 2007 | Chevrolet Malibu; Chevrolet Equinox |
8L90 | 8 | 1000 | 6,5 | RWD, AWD | 2015 | Chevrolet Corvette; Cadillac ATS-V; Chevrolet Silverado; Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Camaro; Cadillac CTS-V |
A TAPshift sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A perselyek és a tömítések elég gyorsan tönkremennek. | GM 6L90; GM 6L50 |
A sebességváltó szivattyú folyamatos nagysebességű autózás közben megakadhat. | GM 6L90; GM 6L50; GM 6L80 |
Az agyváltó rövid élettartammal rendelkezik. | GM 6L90; GM 6L80 |
A sebességváltó mechanikus alkatrészei a nem megfelelő mennyiségű folyadék miatt idő előtt elkopnak. | GM 6L80 |
A hullámlemez tönkremegy, ami a sebességváltó más elemeinek sérüléséhez vezethet. | GM 6Т40 |
A hidraulikus szeleptest csatornái eltömődnek, ha a folyadékot nem cseréljük ki időben. | GM 6Т40; GM 6L90; GM 6L80 |
A sebességváltó hajlamos a túlmelegedésre. | GM 6Т40 |
Az eltömődött mágnesszelepek a sebességváltó rángatását okozzák. | GM 8L90 |
Megjegyzés