Az XWD, Cross-Wheel Drive vagy Haldex Generation 4 annak az összkerék-meghajtású rendszernek a neve, amely először 2008-ban jelent meg a Saab Turbo X modellben. Ezt a svéd Haldex csoport fejlesztette ki a Saab Automobile AB-vel együttműködésben. A rendszer a vezetési stílusnak és az autó üzemi körülményeinek figyelembevételével biztosítja a nyomaték optimális elosztását az első és a hátsó tengely között. Megakadályozza a kerék megcsúszását és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Ezt a rendszert 2011-ig a Saab 9-3, a Saab 9-5 és az Opel Insignia modellen használták.
Az XWD működése
A rendszert egy elektronikus egység vezérli, amely kommunikál a motor, a sebességváltó, valamint az ABS és ESP vezérlőegységeivel is. A keréksebességre, a fékerőre és az elfordulásra vonatkozó adatok a teljesítmény leadó egység vezérlésére szolgálnak. Ez a motor nyomatékát egy kardántengelyen keresztül továbbítja egy elektromosan vezérelt, önzáró differenciálműhöz. Ez utóbbi elosztja a nyomatékot a hátsó kerekek között.
Nyomatékátvitel
- Megcsúszás esetén akár 100%-ig bármelyik tengelyre.
- 50% mindkét tengelyre a gyorsulás optimalizálása, a tapadás javítása és a jármű helyzetének stabilizálása érdekében.
- 90% az első kerekekre, amikor az autópályán közlekedik a gépkocsi, mert ez csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
- Körülbelül 60% az első tengelyre nedves vagy csúszós felületen.
- Akár 85% a hátsó kerekek egyikére, ha kanyarodás során maximális tapadásra van szükség.
Az XWD hátrányai
- A tömítések gyorsabban kopnak
- Az váltófolyadék gyorsan elhasználódik
- A rendszer gyakori szervizelést igényel.