ATTESA: leírás, jellemzők és működési elv

ATTESA: leírás, jellemzők és működési elv

Az ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) a Nissan és az Infiniti személygépkocsik összkerék-meghajtású rendszereinek elnevezése. A rendszer először 1987-ben jelent meg, amikor a Nissan Bluebird U12 modellt bemutatták. A rendszer javítja a jármű terepjellemzőit, és segít a tapadás kialakulásában csúszós útfelületen. Segít a motor nyomatékának hatékony kihasználásában. Emellett javítja a jármű dinamikus jellemzőit és kanyarstabilitását.

Így működik

Az ATTESA összkerékhajtás lehet permanens vagy  igény szerinti (on demand). A kezdeti években a keresztirányú motorral felszerelt autókat bolygókerekes központi differenciálművel szerelték fel. A reteszelést viszkózus tengelykapcsoló végezte. A motor nyomatéka az útviszonyoktól függően került a négy kerék között elosztásra. 

Később részleges AWD rendszert alkalmaztak. Ebben nem központi differenciálmű. Ehelyett egy, az osztóműben található kúpfogaskerék csatlakozik az elülső differenciálműhöz. Ez a fogaskerék folyamatosan továbbította a nyomatékot a kardántengelyre. A véghajtást a kardántengellyel a fedélzeti számítógép vezérelte viszkózus tengelykapcsoló köti össze.

A hosszirányú motorral felszerelt gépkocsikba bonyolultabb rendszert építenek be. Az osztóműben szivattyúval ellátott többlemezes súrlódó tengelykapcsoló található. Ha ez szét van a kapcsolva, a motor nyomatékának 100%-a a hátsó tengelyre kerül továbbításra.

Jellemzők

Megnevezés Meghajtás típusa Különleges jellemzők Első gyártási év Ezzel a rendszerrel felszerelt autók
ATTESA Permanens Az önzáróközpontii differenciálművet viszkózus tengelykapcsoló reteszeli. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Részleges A hátsó tengely bakapcsolása viszkózus tengelykapcsolóval történik, ha az első tengely megcsúszik, és akár a motor nyomatékának 50%-a is erre továbbítódik. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Részleges Központi differenciálműként többlemezes súrlódó tengelykapcsolót alkalmaznak. A teljesítménynek legfeljebb 50%-a továbbítható az első tengelyre. Egyes verziókban manuális reteszelő tengelykapcsoló található, gombbal. Ebben az üzemmódban a nyomaték egyenlően oszlik el az első és a hátsó tengelyen. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   Ugyanazokat az egységeket használják, mint az ATTESA E-TS-ben. A különbség egy aktív vezérlésű hátsó önzáró differenciálműben rejlik, amely a kerekek között osztja el a nyomatékot. 1995 Nissan Skyline R33, R34.

    Profilja a személyes segítője.

    Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése