Mi a RWD? Jellemzők és műszaki adatok

Mi a RWD? Jellemzők és műszaki adatok

Az RWD a személygépkocsik és teherautók minden márkája esetén a hátsókerék-meghajtásos rendszerre használt általános kifejezés. Ez azt jelenti, hogy a motor nyomatéka a hátsó kerekekre kerül. Ezt a típusú hajtásláncot a 20. században széles körben alkalmazták. Napjainkban az RWD egyre kevésbé elterjedt. Rendszerint nagyteljesítményű motorokkal rendelkező sportautókat szerelne fel ezzel a rendszerrel, ilyen például a Dodge Challenger és Charger, a Chevrolet SS, a Chrysler 300, a Subaru BRZ, a Hyundai Genesis Coupe és a Mazda MX-5.

Az RWD működése

A legtöbb hátsókerék-meghajtású autóban a motor és a sebességváltó elölre van beépítve. A motor nyomatéka a kardántengelyén keresztül kerül a hátsó tengely sebességváltójába. A sebességváltóban egy fő hajtóműtengely és egy kerék-differenciálmű található. Az első megnöveli a motorból továbbított nyomatékot. A második a hajtókerekek között osztja el a teljesítményt. Az első tengely nincs összekapcsolva a sebességváltóval.

Másfajta elrendezések is lehetségesek. Például a motor beépíthető az autó első részébe, míg a sebességváltó a hátsó tengely véghajtással (differenciálművel) azonos megegyező burkolatba van beszerelve. A kardántengely a nyomatéknak a motortól a sebességváltóhoz való továbbítására szolgál. Egyes gépkocsikban a motor hátul található, és a sebességváltóval és a hátsó tengely véghajtás (differenciálmű) egységben helyezkedik el.

Az RWD típusai és jellemzői

RWD elrendezés A motor helye A sebességváltó helye Előnyök Hátrányok Hátsókerék-meghajtással rendelkező gépkocsik
Első A tengely előtt vagy felett Elöl, ritkábban hátul
  • Kiváló kezelhetőség száraz útfelületen
  • Egyenletes gumiabroncskopás
  • Megnöveli a jármű tömegét
  • Csökkentett utastér
  • Jelentős teljesítményvesztes
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
Középen A tengely mögött
  • Csökkentett terhelés az első tengelyen 
  • Szokatlan belső kialakítás
  • Hiányzó vagy kis csomagtér
Mazda RX-7 FD; Dodge Viper SRT-10; Daihatsu Hijet S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes-Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
Középen A tengely előtt Hátul
  • Jobb hajtókerék-tapadás, különösen csúszós útfelületen 
  • Kiváló kezelhetőség.
  • Nagy sebesség melletti kanyarodásra képes
  • Csökkent stabilitás. 
  • A motor nehezen hozzáférhető 
  • Kis belső kapacitás 
  • Bonyolult motorhűtő-rendszer kialakítás 
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
Hátsó A tengely mögött
  • Csökkentett gépkocsitömeg. 
  • Kiváló dinamika 
  • Csúszós útfelületen jó tapadás és stabilitás. 
  • Alacsony belső zajszint.
  • Optimális fékerőelosztás 
  • Túlkormányzás 
  • A kormányrendszer teljesítménye nem elegendő
  • Erős szélben a karosszéria stabilitása csökken 
  • A motorhűtő rendszer és az utastér fűtésének kialakítása bonyolult; így a javítás nehézségekbe ütközik
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911 997; Tesla Model S 5YJS.