FWD: meghatározás, jellemzők és működési elv

FWD: meghatározás, jellemzők és működési elv

Az FWD az elsőkerék-meghajtás általános megnevezése. Ezt először 1928-ban, az Alvis roadsterre szerelték fel. Az 1960-as és 1970-es években terjedt el széles körben. Napjainkban a közepes és kisméretű autókban a legnépszerűbb.

Az FWD működése

Az FDW rendszerrel felszerelt gépkocsikban a hajtáslánc rendszer legfontosabb elemei a következők:

  • Sebességváltó: tengelykapcsolón vagy hidraulikus nyomatékváltón keresztül kapcsolódik a motor lendkerekéhez. Ez továbbítja a nyomatékot a motortól a véghajtáshoz. Ez módosítja a sebességfokozatot, ami így a motor nyomatékának beállításában segít.
  • Véghajtás (differenciálmű): megnöveli a sebességváltó kimeneti nyomatékát és és továbbítja a differenciálműhöz.
  • Kerék-differenciálmű: a teljesítményt osztja el az első kerekek között. Gyakran elektronikusan reteszel, és a sebességváltó burkolatába beépíthető.
  • Tengelyek: Továbbítják a nyomatékot a differenciálműből a kerekekre.

FWD típusok és jellemzők

A motor helye FWD elrendezés Előnyök Hátrányok Elsőkerék-meghajtással rendelkező gépkocsik
Hosszirányú, a tengely előtt A motor, a véghajtás és a sebességváltó egymáshoz mögött, sorban helyezkedik el
  • Nagy a megterhelés a hajtókerekeken, ami javítja az úttartást és a tapadást, különösen csúszós útfelületen.
  • A megnövelt deformációs zónának köszönhetően nagyobb passzív biztonság.   
  • Erős kormánykerék
  • Alulkormányzás.
  • A terepen való kormányozhatóság csökken.
  • Nem optimális fékerőelosztás.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2.   Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;   Renault 12, 18;   Alfa Romeo Arna.
Hosszirányú, a tengely mögött
  • A rövid első túlnyúlás miatt jó terepjellemzők.
  • A hosszú tengelytáv igazán zökkenőmentes autózást biztosít.
  • Nem megfelelő terhelés a jármű elülső részén, ami kedvezőtlenül befolyásolja az úttartást.
  • Korlátozott utastér.
  • Alacsony hatékonysággal működő motorhűtő rendszer.
Citroën DS;   Renault 4, 5;
Hosszirányú, a tengely felett A motor a sebességváltó fölé vagy az oldalához van szerelve
  • Jó láthatóság a vezetőülésből.
  • Optimális súlyeloszlás.
  • Csökkent motorteljesítmény.
  • Bonyolult hajtáslánc-kialakítás.
Toyota Tercel L10;   Cadillac Eldorado;   Saab 99;   Oldsmobile Toronado.
Keresztirányú, a tengely előtt A motor, a véghajtás és a sebességváltó egymáshoz mögött, sorban helyezkedik el
  • Kompakt elrendezés
  • Egyszerű motorkialakítás.
  • A tengelyek egyenetlen kopása.
  • A nyomaték irányítása.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;   Opel Astra J, K;   Škoda Fabia 545.
Keresztirányú, a tengely felett
  • A sebességváltó a motorral közös házban található, ami helyet takarít meg a motorháztető alatt.
  • Bonyolult sebességváltó-kialakítás, ami megnehezíti a javítást.
Peugeot 104, 204, 304, 205;   Citroën Visa Super;   Rover Mini.