VDC: meghatározás, jellemzők és működési elv

VDC: meghatározás, jellemzők és működési elv

A VDC (elektronikus menetstabilizáló) az Alfa Romeo, a Subaru, a Fiat, a Nissan és az Infiniti gépkocsik menetstabilizáló rendszere. Optimalizálja a blokkolásgátló fékrendszer, a kipörgésgátló és egyéb, a megcsúszás megakadályozására és az autó mozgásának stabilizálására használatos rendszerek működését.

A VDC működése

Összehasonlítja a gépkocsi tervezett és tényleges útvonalának paramétereit. Ha az utóbbi eltér az előbbitől, a rendszer korlátozza a motor nyomatékát, és lelassítja az egyes kerekeket. Ez segít abban, hogy az autó visszatérjen a kívánt irányba, és visszanyerje a tapadását az útfelülethez.

 A vezető műveleteinek értékeléséhez a VDC a következőket elemzi: 
  • i a kormányszöget
  • i a fékpedál helyzetét
  • i a motor üzemmódját
  • i az aktuális sebességfokozatot

A jármű aktuális haladási pályája a keréksebesség, az elfordulás, valamint a menetirányú és oldalirányú gyorsulás érzékelők által leolvasott adatok alapján kerül meghatározásra.

Az egyes kerekekre a fékerő kifejtése az ABS szivattyú és a mágnesszelepek feladata. A fojtószelep helyzetét úgy állítja be a rendszer, hogy korlátozza a motor nyomatékát.

VDC rendszerrel felszerelt népszerű gépkocsik

  • Infiniti QX80 Z62, QX60
  • Subaru Legacy IV, V, Outback III, IV, V, Impreza III, IV, V
  • Alfa Romeo 147 937, 156 932
  • Fiat Doblo Cargo 263, 500X 334, 500L 351, 352
  • Nissan Armada Y62, Qashqai II

A meghibásodás okai

  • ! Hibás ABS jeladók
  • ! Az ABS jeladók vagy az elfordulás-érzékelő vezetékeinek sérülése
  • ! A hidraulikus egység vagy a gyorsulásérzékelő csatlakozóinak oxidációja
  • ! Nem megfelelő méretű gumiabroncsok
  • ! Alacsony fékfolyadékszint
  • ! Kopott fékbetétek