A Touchtronic egy manuális sebességváltó funkció, ami az Aston Martin gépkocsikba szerelt automata sebességváltókban található. Ezt a lehetőséget 1999-ben, a Genfi Autószalonon bemutatott DB7 Vantage modellben ismerhettük meg. A rendszer negyedik generációját Touchtronic IV elnevezéssel 2019-ben mutatták be.
A Touchtronic működési elve
A Touchtronic rendszert hidraulikus nyomatékváltóval és bolygókerekes hajtómű-készletekkel felszerelt hagyományos automata sebességváltókban alkalmazzák. Az automata sebességváltást a manuális üzemmód aktiválásakor egy speciális firmware akadályozza meg. Ez az üzemmód a középső konzol gombjainak vagy kapcsológombjainak segítségével kapcsolható be. A felfelé és lefelé váltás a kapcsológombokkal történik.
A Touchtronic funkcióval felszerelt sebességváltók műszaki adatai
Sebességváltó kód | Sebességváltó gyártó | Touchtronic generáció | Gyártás kezdete | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Maximális nyomaték, Nm | Meghajtás típusa | Az ilyen típusú sebességváltóval felszerelt autómodellek |
5HP30 | ZF | I. | 1999 | 5 | 6,0 | 560 | RWD | Aston Martin DB7 Vantage |
6HP28 | ZF | II. | 2003 | 6 | 6,7 | 620 | FWD, RWD, AWD | Aston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9 |
8HP90 | ZF | III. | 2012 | 8 | 8,0 | 1000 | FWD, RWD, AWD | Aston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S |
725.0 (NAG3) | Mercedes-Benz | IV. | 2019 | 9 | 6,7 | 1000 | RWD, AWD | Aston Martin DBS; Aston Martin Vantage |
A Touchtronic funkcióval felszerelt sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A tengelykapcsoló-dob idő előtt meghibásodik. | ZF 5HP30; ZF 6HP28 |
A hidraulikus nyomatékváltó perselyei és súrlódó lemezei elhasználódnak, ami a sebességváltóban rezgést okoz. | ZF 6HP28 |
A kopott perselyek miatt a rendszerben csökken az olajnyomás, ami a sebességváltó mechanikus alkatrészeinek idő előtti kopásához vezet. | ZF 8HP90 |
A szennyezett mágnesszelepek rángatást okoznak a sebességváltáskor. | ZF 6HP28 |
A sérült olajtömítések olajszivárgást eredményeznek. | ZF 6HP28 |
A műanyag sebességváltó teknő deformálódik, ami szivárgáshoz vezethet. | ZF 6HP28 |
A mechatronikus egység meleg időben kiég. | ZF 6HP28; ZF 8HP90 |
Ha forgalmi dugókban vezet, sebességváltási hibák lépnek fel. | 725.0 (NAG3) |
Megjegyzés