A Sentronic a Saab gépkocsikban található, többféle manuális sebességváltó funkcióval rendelkező automata sebességváltó marketingneve. A 2000-es évek elején vezették be, amikor a második generációs Saab 9-3 és Saab 9-5 modellek megjelentek a piacon.
A Sentronic működési elve
A sebességváltó a fő elemei a bolygókerekes hajtóművek és egy nyomatékváltó voltak, amely bizonyos üzemmódokban áthidaló funkcióval rendelkezett. Manuális üzemmódban a vezető maximális hatékonysággal használhatta ki a motor nyomatékát, ami pozitív hatással volt az autó dinamikai jellemzőire, növelte annak teljesítményét csúszós felületeken, durva utakon és lejtőn lefelé is. A manuális üzemmódba való váltáshoz a vezetőnek „M” állásba kellett helyeznie a sebességváltó kart. A kar „+” vagy „-” állásba történő nyomásával lehetett felfelé, illetve lefelé váltani. Kapcsológombokat is kínáltak.
Népszerű Sentronic sebességváltók
Sebességváltó index | Gyártó | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Maximális motornyomaték, Nm | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3,5 | 330 | FWD | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40-6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | FWD, AWD | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
A Sentronic sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A tengelykapcsoló-csomagok súrlódóbetétjeinek kopásából származó anyagoktól a mágnesszelepek eltömődnek. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Az olajhiány a mechanikus sebességváltó elemek kopásához vezet. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
A szeleptörzs és a bolygókerekes hajtómű persely meghibásodik. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Bizonyos megtett kilométert követően rángatás tapasztalható. Ezek a szeleptörzs meghibásodását jelzik. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
A fékszalag kikopik. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Megjegyzés