Sentronic váltó: alapvető információk, típusok, tulajdonságok és műszaki paraméterek

Sentronic váltó: alapvető információk, típusok, tulajdonságok és műszaki paraméterek

A Sentronic a Saab gépkocsikban található, többféle manuális sebességváltó funkcióval rendelkező automata sebességváltó marketingneve. A 2000-es évek elején vezették be, amikor a második generációs Saab 9-3 és Saab 9-5 modellek megjelentek a piacon.

A Sentronic működési elve

A sebességváltó a fő elemei a bolygókerekes hajtóművek és egy nyomatékváltó voltak, amely bizonyos üzemmódokban áthidaló funkcióval rendelkezett. Manuális üzemmódban a vezető maximális hatékonysággal használhatta ki a motor nyomatékát, ami pozitív hatással volt az autó dinamikai jellemzőire, növelte annak teljesítményét csúszós felületeken, durva utakon és lejtőn lefelé is. A manuális üzemmódba való váltáshoz a vezetőnek „M” állásba kellett helyeznie a sebességváltó kart. A kar „+” vagy „-” állásba történő nyomásával lehetett felfelé, illetve lefelé váltani. Kapcsológombokat is kínáltak.

Népszerű Sentronic sebességváltók

Sebességváltó indexGyártóSebességfokozatok számaMaximális motorkapacitás, lMaximális motornyomaték, NmMeghajtás típusaGyártás kezdeteModellek, amelyekben alkalmazzák
FA57 (AF33, AW55-50SN)Aisin53,5330FWD2000Saab 9-3; Saab 9-5
AF40-6 (AWTF-80SC)Aisin62,5450FWD, AWD2001Saab 9-5; Saab 9-3

A Sentronic sebességváltók jellemző hibái

HibákSebességváltók
A tengelykapcsoló-csomagok súrlódóbetétjeinek kopásából származó anyagoktól a mágnesszelepek eltömődnek.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Az olajhiány a mechanikus sebességváltó elemek kopásához vezet.FA57 (AF33, AW55-50SN)
A szeleptörzs és a bolygókerekes hajtómű persely meghibásodik.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Bizonyos megtett kilométert követően rángatás tapasztalható. Ezek a szeleptörzs meghibásodását jelzik.AF40-6 (AWTF-80SC)
A fékszalag kikopik.AF40-6 (AWTF-80SC)