A Q-Tronic automata sebességváltó manuális sebességváltási üzemmóddal, amelyet az Alfa Romeo autókba építenek be. 2005-ben jelent meg. A népszerű Aisin TF-80SC váltón alapul – ez egy klasszikus automata váltó hidraulikus nyomatékváltóval és bolygókerekes hajtómű-készlettel. A manuális vezérlést speciális firmware teszi lehetővé. Ennek segítségével a vezető manuálisan vezérelheti a motor nyomatékát, így javítva a gépkocsi dinamikáját és terepjellemzőit.
Az Q-Tronic működése
Normál körülmények között a Q-Tronic hagyományos automata sebességváltóként működik: a sebességváltás a vezérlőegység utasításai alapján történik. Lehetőség van Sport és Winter (téli) üzemmód bekapcsolására is.
Amikor a vezető egy speciális horonyba illeszti a kart, az adott pillanatban aktív sebességfokozat mindaddig bekapcsolva marad, amíg a vezető „+” vagy „-” állásba nem mozgatja a kart, tehát nem vált felfelé vagy lefelé.
Q-Tronic sebességváltók műszaki jellemzői
Sebességváltó kód | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Max. nyomaték, Nm | Autó elrendezése | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
TF-80SC | 6 | 2,5 | 450 | FWD, AWD | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Jellegzetes Q-Tronic hibák
- A hidraulikus szeleptest meghibásodik, ami sebességváltáskor rángatást és rezgést okoz.
- A nyomatékváltó súrlódó lemezeinek kopása miatt a sebességváltó csúszni és rezegni kezd.
- A fékszalagok elkopnak, így erős ütések érzékelhetők az autó karosszériájának azon részén, ahol a sebességváltó található.
Megjegyzés