A Quattro állandó összkerékhajtású rendszert keresztirányú motorelrendezéssel rendelkező Audi gépkocsikba építik be. Első alkalommal 1980-ban jelent meg. Ma alapfelszereltségként vagy opcióként kínálják az Audi modellek többségéhez. A Quattro az autó terepen való terepteljesítményének és dinamikájának javítását teszi lehetővé.
A Quattro működése
A rendszer legfontosabb elemei a következők:
- Sebességváltó: a motor nyomatékát a kiválasztott üzemmódnak megfelelően állítja be, és a nyomatékot a sebességváltó más alkatrészeire továbbítja.
- Központi differenciálművel rendelkező osztómű: a motor nyomatékát elosztja az első és a hátsó tengely között.
- Hajtóművek: megnövelik a kerekekre átvitt nyomatékot.
- Kereszttengely differenciálművek: a nyomatékot elosztják a bal és jobboldali kerék között.
- Kardántengely: összeköti az osztóművet és a hátsó hajtóművet.
- Első hajtótengely: a nyomatékot az osztóműből az első fő fogaskerékhez továbbítja
A legtöbb Audi modellben Torsen vagy tányérkerekes önzáró differenciálművet alkalmaznak központi differenciálműként. Normál vezetési körülmények között a motor nyomatéka 40:60 arányban oszlik meg az első és a hátsó tengely között. Ha egy kerék csúszni kezd, a nyomaték nagy része arra a kerékre kerül, amelynek a tapadása jobb. Az első és a hátsó tengely közötti nyomatékarány például 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 vagy 75:25 lehet.
A Quattro jellemzői
A rendszer generációja | Differenciálmű típusa | Gyártás éve | Az ezzel a rendszerrel felszerelt Audi modellek | ||
Tengelyek közti | Hátsó tengely | Első tengely | |||
I | Mechanikus reteszeléssel nyílik | Mechanikus reteszeléssel nyílik | Reteszelés nélküli nyitás | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II |
Szimmetrikus, önzáró Torsen Т-1 |
1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III |
Szimmetrikus, önzáró Torsen Т-1 |
1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Elektronikus reteszeléssel nyílik | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Aszimmetrikus, önzáró Torsen Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI |
Aszimmetrikus, önzáró tányérkerekes |
2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Jellegzetes Quattro hibák
- A differenciálművek gyorsan kikopnak.
- Az egyenetlen útfelületen való közlekedés miatt a kardáncsuklók megsérülhetnek.
- Az ABS jeladó meghibásodása az elektronikus differenciálzár hibás működését okozza.
Megjegyzés