Quattro: leírás, jellemzők és működési elv

Quattro: leírás, jellemzők és működési elv

A Quattro állandó összkerékhajtású rendszert keresztirányú motorelrendezéssel rendelkező Audi gépkocsikba építik be. Első alkalommal 1980-ban jelent meg. Ma alapfelszereltségként vagy opcióként kínálják az Audi modellek többségéhez. A Quattro az autó terepen való terepteljesítményének és dinamikájának javítását teszi lehetővé.

A Quattro működése

A rendszer legfontosabb elemei a következők:

  • Sebességváltó: a motor nyomatékát a kiválasztott üzemmódnak megfelelően állítja be, és a nyomatékot a sebességváltó más alkatrészeire továbbítja.
  • Központi differenciálművel rendelkező osztómű: a motor nyomatékát elosztja az első és a hátsó tengely között.
  • Hajtóművek: megnövelik a kerekekre átvitt nyomatékot.
  • Kereszttengely differenciálművek: a nyomatékot elosztják a bal és jobboldali kerék között.
  • Kardántengely: összeköti az osztóművet és a hátsó hajtóművet.
  • Első hajtótengely: a nyomatékot az osztóműből az első fő fogaskerékhez továbbítja

A legtöbb Audi modellben Torsen vagy tányérkerekes önzáró differenciálművet alkalmaznak központi differenciálműként. Normál vezetési körülmények között a motor nyomatéka 40:60 arányban oszlik meg az első és a hátsó tengely között. Ha egy kerék csúszni kezd, a nyomaték nagy része arra a kerékre kerül, amelynek a tapadása jobb. Az első és a hátsó tengely közötti nyomatékarány például 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 vagy 75:25 lehet.

A Quattro jellemzői

A rendszer generációja Differenciálmű típusa Gyártás éve Az ezzel a rendszerrel felszerelt Audi modellek
Tengelyek közti Hátsó tengely Első tengely
I Mechanikus reteszeléssel nyílik Mechanikus reteszeléssel nyílik Reteszelés nélküli nyitás 1981 Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85
II

Szimmetrikus, önzáró Torsen Т-1

1988 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5
III

Szimmetrikus, önzáró Torsen Т-1

1988 V8 441, 442, 4C2, 4C8
IV Elektronikus reteszeléssel nyílik 1995 A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8
V Aszimmetrikus, önzáró Torsen Т-3 2006 RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH
VI

Aszimmetrikus, önzáró  tányérkerekes

2010 RS5 8T; A7 4A, 4G

Jellegzetes Quattro hibák

  • A differenciálművek gyorsan kikopnak.
  • Az egyenetlen útfelületen való közlekedés miatt a kardáncsuklók megsérülhetnek.
  • Az ABS jeladó meghibásodása az elektronikus differenciálzár hibás működését okozza.
Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése