A TiD és TTiD motorok közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel rendelkező dízelmotorok. 1998 és 2012 között a Saab gépkocsikba szerelték be ezeket. A TiD rövidítés a Turbo Injected Diesel (turbóbefecskendező dízel) kifejezés rövidítése, amely jelzi, hogy a motor egyetlen turbófeltöltővel van felszerelve. A TTiD vagy Twin Turbo Injected Diesel azt jelenti, hogy a motor ikerturbóval van felszerelve. Az első TiD motor 1998-ban jelent meg és a Saab 9-3 modellbe építették be. A TTiD motorral felszerelt verziók 2007-ben jelentek meg a piacon. Szinte mindegyik ilyen motort a General Motors gyártotta. Voltak olyanok is, amelyeket más gyártókkal együtt fejlesztettek ki, például az Isuzu Motors vállalattal.
A TiD és TTiD motorok jellemzői
A TiD és TTiD motorok öntöttvas motorblokkal és alumíniumból készült hengerfejjel rendelkeznek. A legtöbbet Common Rail közvetlen befecskendezéssel szerelték fel. Ugyanakkor, vannak üzemanyag-vezeték nélküli változatok is, ahol a szivattyú által szállított üzemanyag közvetlenül az üzemanyag-befecskendezőkhöz kerül. A szelepvezérlő mechanizmusban általában szíjat alkalmaznak, a lánc kevésbé elterjedt.
Népszerű TiD és TTiD motorok
Megnevezés | Kód | Motorkapacitás, l | A hengerek száma és elrendezése | Szelepek száma | Max. teljesítmény, LE | Max. nyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú motorral felszerelt Saab modellek |
TiD | D223L (X22DTH) | 2,2 | 4, soros | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3,0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1,9 | 4, soros | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1,9 | 4, soros | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1,9 | 4, soros | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2,0 | 4, soros | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
A TiD, TTiD motorok jellemző hibái
Hibák | Motorok |
Az üzemanyagrendszer elemeiben gyakran alakulhatnak ki légzárak. | X22DTH (D223L). |
A dízel részecskeszűrő és az EGR szelep meglehetősen gyorsan eltömődik. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
A főtengely-tárcsa korán meghibásodik. | X22DTH (D223L). |
A motorolaj bejuthat az üzemanyagba, amikor az üzemanyag-befecskendezők alatt találató alátétek kiszáradnak. | X22DTH (D223L). |
A magasnyomású üzemanyag-szivattyú elektromos alkatrészei gyakran válnak használhatatlanná. | X22DTH (D223L). |
A szívócső keverőlapátjai könnyen meghibásodnak. | Z19DTH; A20DTH. |
A kipufogócsonk magas hőmérsékleten a hőmérséklet okán deformálódik. | Z19DTH. |
A főtengely fő csapágyai az olajhiány miatt megsérülnek, ami a motor magas fordulatszámon történő elakadásához vezet. | A20DTH. |
A motor olajhűtőjének tömítései gyorsan szivárogni kezdenek. | A20DTH. |
Az instabil fordulatszámot a szennyezett üzemanyag-vezérlő szelep okozhatja, amelyet a szelep szennyeződése okoz. | A20DTH. |
A motorblokk érzékeny a túlmelegedésre. | D308L. |