A CiTD Common Rail üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt turbófeltöltős dízelmotorok, amelyeket Mazda gépkocsikba építenek be. Úgy is nevezik őket, hogy MZR-CD, MZ-CD vagy CD. Először 2002-ben jelentek meg a piacon. Ezeket a motorokat 2014-ig széles körben használták, majd fokozatosan felváltották őket a Skyactiv-D motorok. A legtöbb CiTD motor a Mazda Motor Corporation szabadalmaztatott fejlesztése. Ezek egy része azonban a Groupe PSA által gyártott módosított motor.
A CiTD motorok jellemzői
Ezek a motorok 4 hengerrel és 8 vagy 16 szeleppel rendelkeznek. A motorblokk öntöttvasból vagy alumíniumból készül. A hengerfejet minden esetben alumíniumból gyártják. Verziótól függően a motorok IHI, BorgWarner vagy MHI turbófeltöltőkkel, valamint a Siemens vagy a Denso üzemanyag-befecskendező rendszerekből származó üzemanyag-befecskendező rendszerekkel kerülnek felszerelésre. A szelepvezérlés elemei közötti forgást szíj vagy lánc továbbítja.
Népszerű CiTD motorok
Kód | Motorkapacitás, l | Szelepek száma | Max. teljesítmény, LE | Max. nyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú motorral felszerelt Mazda modellek |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
A CiTD motorok jellemző hibái
Hibák | Motorok |
Az üzemanyag-befecskendezők alatti alátétek rendszeresen kiégnek. | RF7J; R2AA; RF5C. |
A vákuumvezetékek szelepeinek élettartama rövid. | RF5C. |
Az áramlásmennyiség-érzékelő gyakran meghibásodik. | RF5C; RF7J. |
A magasnyomású üzemanyag-szivattyú szelepének működése néha leáll. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Az intercoolerkarimái repedésre hajlamosak. | RF7J. |
A vezérműlánc idő előtt megnyúlik. | R2AA. |
A főtengely-tárcsa rezgéscsillapítója alacsony számú megtett kilométert követően is meghibásodhat. | Y404. |
A vezérműtengely bütykei gyorsan elkopnak. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
A turbófeltöltő gyakran meghibásodik. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
A vezérműtengelyeket összekötő lánc hajlamos a megnyúlásra. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Megjegyzés