Az S-AWC (Super All Wheel Control, elektronikusan vezérelt négykerékmeghajtás) egy szabadalmaztatott járműdinamikai vezérlőrendszer, amelyet Mitsubishi AWD gépkocsikba építenek be. 2007 óta használják. A rendszer azt szabályozza, hogy mekkora nyomaték kerüljön továbbításra az egyes kerekekre. Ez javítja az autó dinamikáját, kezelhetőségét és terepjellemzőit.
Az S-AWC működése
Az S-AWC rendszerrel felszerelt gépkocsik összkerékhajtása lehet permanens vagy on-demand (igény szerinti). A nyomaték tengelyek közötti elosztására elektronikus vezérlésű többlemezes tengelykapcsolót vagy a nyomatékot szimmetrikusan elosztó központi differenciálművet alkalmaznak. A hibrid változatokban a tengelyek között nincs mechanikus kapcsolódás. A hátsó tengelyt elektromos motor hajtja.
Az S-AWC optimalizálja az alábbi rendszerek működését:
- AYC (aktív forgáskontroll): Ez vezérli a kerék-differenciálműveket és a szervokormányt. A rendszer a nyomatékot az útviszonyoknak megfelelően osztja el mind a négy kerék között.
- ASC (aktív stabilitás kontroll): Ez segíti fenntartani a tervezett haladási irányt, ehhez lelassítja a csúszó tengelyt és csökkenti a motor nyomatékát.
- Sport ABS: A rendszer kanyarodáskor javítja a fékezér hatását, és megakadályozza a megcsúszást.
Az S-AWC műszaki jellemzői
Meghajtás típusa | A nyomaték eloszlása | Üzemmódok | Az ilyen típusú meghajtással felszerelt Mitsubishi modellek | |
a tengelyek között | a kerekek között | |||
Igény szerinti (on-demand) AWD | A többlemezes tengelykapcsoló bekapcsolja a hátsó tengelyt, ha azt észleli, hogy az első tengely megcsúszik. | Az AYC vezérli a szervokormányt, az aktív első differenciálművet és a fékeket. | Eco: Az üzemanyag-takarékosság érdekében. Snow (havas): Csúszós útfelületre. Normal: Száraz utakra. Lock: Terepre. | Outlander |
Hibrid AWD | A Twin Motor (kétmotoros) 4WD rendszer vezérli a 2 elektromos motort, amelyek mindegyike a saját tengelyét hajtja. | Az AYC fékmechanizmusokkal lassítja le a csúszó kerekeket. | Normal: Jó minőségű útfelületen való vezetéshez. 4WD Lock: Terepre. | Outlander PHEV |
Permanens AWD | A központi differenciálmű 50:50 arányban osztja el a motor nyomatékát. | Az AYC vezérli a fékeket és az aktív differenciálművet. | Tarmac (aszfalt): száraz útfelületre. Gravel (kavicsos): nedves és szennyezett felületekre. Snow (havas): csúszós útfelületre. | Lancer Evolution |
Megjegyzés