Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Milyen jelek utalnak arra, hogy a féknyereg meghibásodott?
Az alkatrész meghibásodását menet közben a fékezés gyengébb teljesítménye, a féktárcsa túlmelegedése, valamint a féknyereg nyikorgása és rezgése jelzi. Az autó a fékezés során az egyik oldalra húzhat. Lehet, hogy égő szagot is érezhet. Az ellenőrzés során azt találhatja, hogy a féknyereg szivárog. Ha megrázza a féknyerget, a vezetőcsapokban a holtjáték érzékelhető.
Párokban kell kicserélni a féknyergeket
A féknyergeket nem szükséges párban cserélni. Ezek az alkatrészek elég tartósak, és akkor cserélendők, ha meghibásodnak. Ugyanakkor, ha a javítás során új fékbetéteket felszerel, ne feledje, hogy azokat egy tengelyen készletben kell kicserélni.
Milyen jelek utalnak arra, hogy a féknyereg beragadt?
Ha a féknyereg beragadt, az autó a fékpedál lenyomásakor az egyik oldalra húz. Ennek az az oka, hogy a hibás alkatrészben a fékbetét a tárcsához dörzsölődik, így a kerekek forgási sebessége eltér. Emellett a tárcsa túlmelegedhet, ami a gépkocsi megállítása után azonnal látható: az alkatrész vörösen izzik. Amikor felengedi a fékpedált, csikorgást és zörgést hallhat, és a pedál lesüllyedhet a padlóra.
A féknyereg beragadását a hibás vezetőcsapok és dugattyúk okozhatják. Az előbbi rendszerint a szakadt porvédő miatt hibásodik meg, ami nem képes megakadályozni, hogy a szennyeződések és a nedvesség bejusson a szerkezetbe, illetve, hogy a kenőanyag kifolyjon belőle. Ez súrlódó kopást, túlmelegedést, az alkatrészek korrózióját eredményezi, ami idővel beragadáshoz vezet. Ugyanilyen következményei vannak annak, ha nem a megfelelő kenőanyagot használjuk, amely, ha megszilárdul, megakadályozza, hogy elmozduljanak az alkatrészek.
A dugattyúk általában a kopott dugattyú porvédő miatt ragadnak be, ami miatt a szennyeződések, a nedvesség és az úton használt jégoldó anyagok bejutnak a szerkezetbe, és ez korrózióhoz vezet. Előfordul, hogy a dugattyú beragadása beszerelési hiba következménye, vagy a féknyereg falai és a dugattyú között, a természetes kopás miatt megnövekedett rés okozza.
Ezeket a hibákat észlelésük után azonnal meg kell szüntetni. A beragadt szerkezettel történő autózás a féktárcsák idő előtti kopásának és elgörbülésének, a fékbetétek korai kopásának, a teljes fékrendszer túlmelegedésének, a fékfolyadék forrásának és ezért a működési jellemzők megszűnésének kockázatával jár. Az üzemanyag-fogyasztás is növekedhet. A gumiabroncsok kopása nem lesz egyenletes. A motor és a sebességváltó nagyobb terhelés alatt működik.
Nehéz kicserélni a féknyergeket?
Az, hogy nehéz-e eltávolítani és beszerelni az alkatrészt, főképpen az autó kialakításától függ. A csere átlagosan 1–5 órát vesz igénybe. Ugyanakkor, ezt a munkát szerelőnek kell végeznie. Az új alkatrész beszerelése után a fékrendszer légtelenítésére van szükség. Fontos, hogy ez a feladat megfelelően kerüljön elvégzésre, mivel a fékezés hatékonysága ettől függ.
Ne feledje, hogy nem esetben van a teljes egység cseréjére szükség. Többnyire a probléma speciális javítókészlet segítségével megoldható - a dugattyúkat, a vezetőcsapokat, a porvédőket és a tömítéseket kell kicserélni. A féknyereg nagyjavítását is jobb, ha szakemberre bízza.