Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Mikor kell kicserélni a fékpofákat?
Az alkatrészek élettartama átlagosan legalább 60 000 km. Ugyanakkor, a nem megfelelő vezetési szokások esetén ez csökkenhet. Például, ha nem engedi ki teljesen a kéziféket, a fékpofák a fékdobhoz dörzsölődnek, ami gyors kopást okoz.
A fékpofák állapotát a fékpofák hátoldalán található ellenőrző nyíláson keresztül követheti nyomon. A súrlódóbetétek vastagsága úgy becsülhető meg, ha felemeli a gépkocsit. Ha az alkatrészek vastagsága a gyártó által általában meghatározott minimum határértékre csökken, ki kell cserélni az alkatrészeket. A kopásra utalhat még a fékpedál rezgése, a megnövekedett féktávolság, valamint, ha az autó fékezés közben megcsúszik.
Mekkora a fékpofák minimálisan megengedett vastagsága?
Az alkatrészek súrlódóbetéteinek legkisebb megengedett vastagsága a gépkocsi szervizkönyvében megtalálható. Ez általában 1,5-2 mm. Ha kényelmesebb, ha a bélés vastagságát a bázissal együtt méri le, akkor ez az érték nem lehet kisebb, mint 5 mm. A gyakorlatban jobb, ha nem várjuk meg, hogy a fékrendszer elemei elérjék az ilyen mértékű kopást.
Ha a súrlódóbetét a vastagsága a megengedett határérték alá csökken, a fékhatás is jelentősen csökken, mivel a fémfelületek súrlódása esetén a súrlódási együttható sokkal alacsonyabb. Ezenkívül, a pofa és a dob egymáshoz való dörzsölése következtében az leszorítóerő is alacsonyabb lehet. Néhány esetben a súrlódóbetét leválhat a bázisról, és deformálódhat, ami a fékek teljes működésképtelenségét okozhatja.
Párokban kell kicserélni a fékpofákat?
A szakemberek azt javasolják, hogy ezeket az alkatrészeket egy tengelyen készletben kell kicserélni. Ha csak az egyik keréken cseréli ki a fékdobot, a stabilitás fékezéskor csökkenhet. A feladat során a rendszer minden elemét tisztítsa meg a szennyeződésektől, és ellenőrizze, hogy a fék elemeinek kenése megfelelő-e. Ha a rugók korrodáltak, azokat is ki kell cserélni. Ellenőrizze a kerékfékhengerek porvédőinek állapotát is. Ha levegő vagy fékfolyadék-szivárgás van a rendszerben, az még az új alkatrészek hatékonyságát is csökkenti. A kézifék megfelelő működését is ellenőrizni kell.
Milyen szerszámokra van szükség a fékpofák cseréjéhez?
Az autó márkájától, modelljétől és kialakításától függően a fékpofák cseréjéhez speciális fogóra, különleges pengékkel rendelkező csavarhúzóra és kampókra lehet szükség. Ezek a tartozékok segítségére lesznek abban, hogy a rugós alátéteket és leszorítórugókat kényelmesen szerelhesse ki és be. A szerszámkészletekben lehetnek rögzítők a fékdugattyúkhoz és a tömlőkhöz, valamint tartozékok a rugók összenyomásához és a hézagok beállításához.
A fékpofák cseréje a dobfékben bonyolultabb, mint fékbetétek cseréje a tárcsafékeken. Egy tapasztalt szakember kb. egy óra alatt végzi el ezt a munkát. A kezdőknek ez 3 órát is tarthat.