A GM 5L40-E és 5L50 manuális vezérléssel rendelkező, 5 sebességes automata sebességváltók, amelyeket 1999 óta gyártanak. Ezeket a General Motors által gyártott számos gépkocsiba szerelik be – különösen az olyan márkákba, mint a Cadillac, a Pontiac, a Holden, a Chevrolet, a Saturn, az Opel és a Land Rover. Eltérő sebességváltó kódokkal BMW modelleken is megtalálhatók.
Hogyan működik a GM 5L40-E és 5L50
A GM 5L40-E és 5L50 sebességváltók egy hidraulikus nyomatékváltóval és bolygókerekes hajtómű-készletekkel felszerelt hagyományos automata sebességváltón alapulnak. A speciális szoftvernek köszönhetően többféle üzemmóddal rendelkeznek, amelyek a különböző autózási körülményekhez biztosítanak optimális beállításokat. A manuális üzemmód például a sebességváltó kar megfelelő állásba történő mozgatásával kapcsolható be, aminek a jelölése „M”, és a kar „+” vagy „-” állásba való csúsztatásával lehet felfelé, illetve lefelé váltani.
A GM 5L40-E és 5L50 sebességváltók műszaki jellemzői
Sebességváltó kód | Maximális motorkapacitás, l | Maximális motornyomaték, Nm | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Modellek, amelyekben alkalmazzák |
5L40E (A5S360R) | 3,6 | 360 | RWD, AWD | 1999 | Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36 |
5L50E (A5S390R) | 4,6 | 450 | RWD, AWD | 2000 | Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR |
A GM 5L40-E és 5L50 sebességváltók jellemző hibái
- Az olajpumpa érzékeny a magas fordulatszámra, és hajlamos a megszorulásra.
- Az olaj a nyomatékváltó áthidaló kopásából származó maradványoktól szennyezetté válik.
- A mágnesszelepek és a hidraulikus egység eltömődnek, ha a váltófolyadékot nem cserélik ki időben.
- Az olajhiány rángató sebességváltást okoz.
- A kenőanyag-nyomás csökkenése miatt a súrlódó csatlakozók túlmelegednek és meghibásodnak.
- Az öntött gumidugattyúk megégnek a túlmelegedés miatt.
Megjegyzés