GM 5L40-E és 5L50: jellemzők, előnyök és hátrányok

GM 5L40-E és 5L50: jellemzők, előnyök és hátrányok

A GM 5L40-E és 5L50 manuális vezérléssel rendelkező, 5 sebességes automata sebességváltók, amelyeket 1999 óta gyártanak. Ezeket a General Motors által gyártott számos gépkocsiba szerelik be – különösen az olyan márkákba, mint a Cadillac, a Pontiac, a Holden, a Chevrolet, a Saturn, az Opel és a Land Rover. Eltérő sebességváltó kódokkal BMW modelleken is megtalálhatók.

Hogyan működik a GM 5L40-E és 5L50

A GM 5L40-E és 5L50 sebességváltók egy hidraulikus nyomatékváltóval és bolygókerekes hajtómű-készletekkel felszerelt hagyományos automata sebességváltón alapulnak. A speciális szoftvernek köszönhetően többféle üzemmóddal rendelkeznek, amelyek a különböző autózási körülményekhez biztosítanak optimális beállításokat. A manuális üzemmód például a sebességváltó kar megfelelő állásba történő mozgatásával kapcsolható be, aminek a jelölése „M”, és a kar „+” vagy „-” állásba való csúsztatásával lehet felfelé, illetve lefelé váltani.

A GM 5L40-E és 5L50 sebességváltók műszaki jellemzői

Sebességváltó kódMaximális motorkapacitás, lMaximális motornyomaték, NmMeghajtás típusaGyártás kezdeteModellek, amelyekben alkalmazzák
5L40E (A5S360R)3,6360RWD, AWD1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4,6450RWD, AWD2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

A GM 5L40-E és 5L50 sebességváltók jellemző hibái

  • Az olajpumpa érzékeny a magas fordulatszámra, és hajlamos a megszorulásra.
  • Az olaj a nyomatékváltó áthidaló kopásából származó maradványoktól szennyezetté válik.
  • A mágnesszelepek és a hidraulikus egység eltömődnek, ha a váltófolyadékot nem cserélik ki időben.
  • Az olajhiány rángató sebességváltást okoz.
  • A kenőanyag-nyomás csökkenése miatt a súrlódó csatlakozók túlmelegednek és meghibásodnak.
  • Az öntött gumidugattyúk megégnek a túlmelegedés miatt.