A HiVec H-matic egy manuális vezérlőfunkcióval rendelkező adaptív sebességváltó, amelyet számos Hyundai modellbe építenek be. Alapja egy hidraulikus nyomatékváltóval és 4, 5 vagy 6 sebességgel rendelkező klasszikus automata sebességváltó. Az adaptív funkció a sebességváltási művelet lehető legnagyobb mértékű testreszabását teszi lehetővé, ami javítja a gépkocsi dinamikáját, gyors sebességváltást biztosít, növeli az autózás biztonságát és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
Működési elv
A manuális üzemmódba történő váltáshoz egy különleges nyílásba – ennek jelölése „Sport üzemmód” lehet – kell behelyezni a sebességválasztót. Nyomja a választót a „+” állásba a felfelé váltáshoz és „-” állásba a lefelé váltáshoz. Ha röviden és kétszer „-” állásba nyomjuk a választót, ez lehetővé teszi, hogy a vezető egy sebességfokozatot átugorjon. A manuális vezérlés sportosabbá teszi az autót, bizonyos manőverek során jobb kezelhetőséget és dinamikát biztosít, valamint csúszós utakon javítja a teljesítményét.
Sebességváltó kód | Sebességfokozatok száma | Maximális nyomaték, Nm | Maximális motorkapacitás, l | Meghajtás típusa | Gyártás kezdete | Az ilyen típusú sebességváltóval felszerelt autómodellek |
A4CF2 | 4 | 200 | 2,0 | FWD | 2005 | Hyundai Accent MC; Hyundai Elantra HD; Hyundai i30 FD; Hyundai Accent RB; Hyundai i30 GD; Hyundai Solaris RBr; Hyundai i20 PB; Hyundai Getz TB |
A5HF1 | 5 | 400 | 3,8 | FWD, AWD | 2005 | Hyundai Sonata NF; Hyundai Grandeur TG; Hyundai Santa Fe CM; Hyundai Entourage VQ |
A5SR2 | 5 | 550 | 5,0 | RWD, AWD | 2007 | Hyundai Genesis Coupe BK; Hyundai Mohave HM |
A6LF1 | 6 | 300 | 3,0 | FWD | 2009 | Hyundai Grandeur TG; Hyundai Santa Fe CM; Hyundai Grandeur HG; Hyundai Tucson TL; Hyundai Santa Fe DM; Hyundai Tucson LM |
A HiVec H-matic sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
A sebességváltó nagyon érzékeny a folyadékban található szennyeződésekre. A szeleptest csatornái gyorsan eltömődnek, ami a sebességváltóban hibás működést okoz. | A4CF1; A5SR2 |
A hidraulikus nyomatékváltó súrlódó lemezei az agresszív vezetés következtében elkopnak. | A5SR2; A6LF1 |
A differenciálmű hornyai a kerék hosszan tartó kipörgése miatt lekophatnak. | A6LF1 |
A műanyag teknő rövid élettartammal rendelkezik. | A6LF1 |
A sebességérzékelő a sebességváltó gyakori túlmelegedés esetén kiég. | A6LF1; A5HF1 |
A bolygókerekes hajtómű az agresszív vezetés eredményeként működésképtelenné válhat. | A5HF1 |
A sebességváltó szivattyú tömítése szivárog. | A4CF1 |
Megjegyzés